Nog meer Verdriet


Dit is het vervolg op de 'De Polderpioniers in Neolith', de slechte "miniatuurreplica" gemaakt door beeldhouwer Kees Jansen van zijn eigen beeld 'De Polderpioniers', tegenwoordig 'Het Verdriet van Dronten'. En het is niet de eerste mislukking. Het is wéér een slechte "miniatuurreplica" van zijn 'De Polderpioniers'-beeld.

 

'Doorstroming' of 'Overstroming', beeld van Cyril Lixenberg

'Oprukkend Water' (de 'Doorstroming') by Cyril Lixenberg (1932-2015). Boekenlegger, eerder een bidprentje, dat ons dagelijks herinnert aan onze nietigheid, en dat onze levens morgen voorbij kunnen zijn. Wij bidden voor de slachtoffers die gevallen zijn bij de overstromingen juli 2021 in het stroomgebied van de Maas en de Rijn en hun nabestaanden, en realiseren ons dat wij, hier in de Flevopolders, nog veel lager wonen, werken, en bidden, vrijdag 16 juli 2021. Foto 5563 vs04.4 16 juli 2021 Reiger Copyright

 


Cyril Lixenberg en Else van Luin

Het volgende verhaal gaat over 'Drontense' graficus en beeldhouwer Cyril Lixenberg en de echte Drontense kunstenares mevrouw Else van Luin


Het is nu vrijdag 16 juli 2021

 

Eerst even een kleine terugblik

De FlevoPost meldt woensdag 16 juni 2021 in een 'Advertorial' (een advertentie, die wordt gepresenteerd als een redactioneel artikel) dat 'De Polderpioniers' vanaf dat moment in het klein te koop zijn voor een ieder. Kees Jansen de kunstenaar heeft een nieuwe miniatuurreplica van zijn beeld gemaakt en verkoopt ze voor € 79,35 . 'Het Verdriet van Dronten' is nu zeg maar te koop voor € 79,35 bij Kees Jansen. Kees probeert er na 44 jaren nog weer een slaatje uit te slaan, in zijn piepkleine webwinkeltje. De FlevoPost werkt er ijverig aan mee. Maar deze krant is natuurlijk een soort 'Staats'-blad (Stadsblad) van en voor het Bestuur van de Gemeente Dronten. Wij denken, dat het Bestuur van de Gemeente Dronten Kees Jansen een beetje helpt, en wil dat in elk huishouden van Drontenland er een altaartje komt met daarop het replicaatje van 'Het Verdriet van Dronten' ('De Polderpioniers') van Kees Jansen, met kaarsjes, waxinelichtjes, en wierookstaafjes, en dergelijke parafernalia. Het moet een 'Cult' worden. Het Bestuur van de Gemeente Dronten wil graag dat 'Het Verdriet van Dronten' de mensen bindt.

Wij hebben geprobeerd uit te leggen dat 'De Polderpioniers' van Kees Jansen een vrouwonvriendelijk beeld is. De man wijst zijn vrouw op de uitgestrektheid van de Flevopolder, vertelt Kees Jansen. Nou, daar heeft Gertra (uit te spreken als "Kèrtra", zoals Gertrude als "Kèrtroed") haar man niet voor nodig, dat had ze al gezien, lang voordat haar Dré het überhaupt waarnam. Wij vinden Dré een beetje domme man, hij heeft een beetje simpele uitstraling, hij heeft iets van een sukkel vinden wij. Dom als die andere man waarvan het vrouwtje vond en zei: "Hij was een beetje dom", en als ze dit niet vond, had zij het natuurlijk niet gezegd. Of moest zij het zeggen? Maakte het deel uit van een slimme marketing communicatie strategie? Haar populariteit is er niet minder door geworden. Het is een bekend psychologisch fenomeen, dat als je een andere naar beneden trapt, jezelf een beetje 'omhoog' stijgt. Net als Ferdinand Grapperhaus die zich niet stoort en houdt aan zijn door hemzelf uitgevaardigde wetten, anderen die hetzelfde doen uitscheldt voor "Aso's", "Wappies", en/of "Complotdenkers", en vervolgens nog even de strafmaat bij dit delict aanpast, zodat hij zelf geen strafblad krijgt. Anders hadden wij nu een minster met een strafblad. Van welke partij was ie ook weer CDA of VVD? Ach, wat maakt het ook uit, het is toch een pot nat.

Kees Jansen vertelt over zijn nieuwe "miniatuurreplica": "Het beeldje heeft dezelfde krachtige expressie gekregen als het origineel". Als we het replicaatje goed bekijken zijn de gelaatstrekken geheel verdwenen en is de uitgestoken en wijzende hand ("Een man gestoken in werkkleding wijst zijn vrouw met een armgebaar op de weidsheid van het open polderlandschap rondom hen. Hij lijkt zijn vrouw ervan te willen overtuigen dat de polder hen nieuwe kansen biedt. In de lichaamshouding van de vrouw zit aarzeling. Alsof ze niet overtuigd is en nog door haar man over de streep getrokken moet worden", volgens Flevoland Erfgoed. Hetzelfde vinden wij bij Kees Jansen's webwinkeltje alleen het begin is anders: "De man, voor wie destijds Dré, een broer van Kees, model stond, geeft met een armgebaar de weidsheid van het open landschap aan") het enige wat nog op deze krachtige expressie kan duiden. 'Het wijzen op' beschouwt de beeldhouwer als "de krachtige expressie" van en die in zijn beeld ligt. Het doet ons denken aan het beeld, dat wij voor ons geestesoog krijgen, van die andere man die ook zijn hand vooruit in de lucht stak. Wij hebben een 'Aha-Erlebnis': Het gebaar betekende, dat hij zijn mensen slechts wees op de uitgestrektheid, op de toekomst die voor hen lag, dat was wat de man aanwees, in "een krachtige expressie". Het gebaar werd tot groet. En een heel volk liet zich meetrekken de afgrond in. Lezer begrijpt, dat wij, Reiger, niets met wijzende en in de lucht stekende handen hebben.

En in het beeld 'De Polderpioniers' van Kees Jansen is het natuurlijk Gertra, de vrouw, die aarzelt en over de streep getrokken moet worden. Dit beeld gaan we ook niet naar een museum brengen, dit beeld 'De Polderpioniers' moet rechtstreeks de smeltoven in. En het bezit van miniatuurreplica's moet strafbaar gesteld worden.

Het beeld 'De Polderpioniers' van Kees Jansen zaait 'Tweespalt' en 'Verdriet' in deze Gouw Drontenland. Vandaar dat het beeld tegenwoordig heet 'Het Verdriet van Dronten'.

 


Kees Jansens "miniatuurreplica" zoals hij deze op zijn website in zijn webshop aanbiedt. De gezichtsuitdrukkingen in deze "miniatuurreplica" zijn geheel verdwenen. "Het vastberadenen? dat ik zocht, de tomeloze expansiedrift die je op een zekere leeftijd hebt, dat vond ik terug in zijn gelaatstrekken", sprak Kees Jansen ooit over zijn broer Dré die model stond voor zijn 'De Polderpioniers' (zie zijn citaat op Flevoland Erfgoed). Wel, van de vastberaden gelaatstrekken van zijn broer Dré is weinig meer over in deze "miniatuurreplica" van zijn 'De Polderpioniers' of 'Het Verdriet van Dronten'. De uitgestrekte hand van Dré raakt vervormd, of beter misvormd. Het wordt een soort van klomphand. ( https://www.beeldhouwerkeesjansen.nl )

"Ach", zegt polderpionier Dré tegen zijn vrouw Gertra (uit te spreken als "Kèrtra", zoals Gertrude als "Kèrtroed"), "moet je zien wat er van ons werk is terechtgekomen". Het is of zij staan bij het graf van een dierbare. Om dit beeld is gevochten, het is de "geest" die Jan Griede, voormalig Gemeentesecretaris van Dronten, heeft losgelaten uit zijn fles, en er niet weer terug in heeft gekregen. Zijn "geest" heeft tweespalt en verdeeldheid gezaaid, en zwabbert over het Drontense land, deelt rake klappen uit in gezichten van de mensen, en mensen krijgen onverklaarbare pijnen in hun buiken ervan, de "geest" zorgt ervoor dat mensen gaan drinken en erger. De mensen uit de Gouw 'Drontenland' spreken over de "White Spirit", alsof het over een Grote Indiaan gaat, of over het "Witte Wief". Nu heet het beeld "Het Verdriet van Dronten", zelfs zijn eigen houwer, Kees Jansen, is er aan gestorven "van verdriet", nog niet. Er werden sowieso altijd al veel bloemen bij het beeld neergelegd voor overledenen.

Foto copyright Maarten Heijenk, journalist en eindredacteur van DeDrontenaar uit zijn: Wethouder bekent schuld over Polderpioniers: "Desnoods betaal ik het uit eigen zak". Aan ons allen toegestuurd, in onze brievenbussen geworpen (inwoners Dronten) en digitaal (de hele wereld), door Maarten 7 januari 2021, 20:41 uur. Foto nabewerking Reiger Photography


 

Schepper, beeldhouwer en kunstenaar Kees Jansen, van het beeld 'De Polderpioniers' Dré en Gertra (uit te spreken als "Kèrtra", zoals Gertrude als "Kèrtroed"), tegenwoordig 'Het Verdriet van Dronten', bij zijn creatie, toen zomer 2020 nog tussen de 'Heuvelparkers': https://www.dedrontenaar.nl/Soap rond De Polderpioniers raakt Kees

 

Het is verschrikkelijk, dit is gewoon vréselijk!
 

Het is ver-schrik-ke-lijk, het is vréselijk! Dré en Gertra (uit te spreken als "Kèrtra", zoals Gertrude als "Kèrtroed") , 'De Polderpioniers' tegenwoordig 'Het Verdriet van Dronten' in Neolith, zoals beeldhouwer en kunstenaar Kees Jansen ze nu anno juli 2021 in zijn webwinkeltje aanbiedt. Dit is geen replica, dit is geen miniatuur, dit is om de woorden van de kunstenmaker zelf te gebruiken: "Het is gewoon troep". De gezichtsuitdrukkingen in deze "miniatuurreplica" van de hand van de "schepper" Kees Jansen zijn geheel verdwenen. De gezichten van Dré en Gertra zijn door de kunstenaar ernstig misvormd, en stom geslagen. Het beeldje dat hij nu afgiet in Neolith is verkleind ten opzichte van zijn originele beeld met een factor 10 of kleiner. We spreken hier niet over een "miniatuur". Als Kees Jansen een zilveren hangertje van zijn 'De Polderpioniers' maakt voor aan een armband bijvoorbeeld of voor in een letterkast dan spreken we van een "miniatuur", en in dat geval kan het niet anders dan dat er van de gezichtjes weinig over zal blijven. Bovenstaand werkje op de foto is gewoon knoeiwerk. Dit zijn niet 'De Polderpioniers' zoals ze staan aan de kruising 'De Noord' met 'De Dukdalf' in Dronten. Ons advies is glashard: "Koop deze rommel niet, en doe een ander er ook geen verdriet mee". Reiger, over de Kunsten, én speciaal de Hedendaagse Geschiedschrijving van en in de Gouw Drontenland.

www.beeldhouwerkeesjansen.nl

 

 

Nog meer 'Verdriet'

 

'De Blikopener' (Engels 'Eyeopener'), 'Gat geslagen' of 'Zicht op het Verdriet', van de 'Drontense' kunstenaar en beeldhouwer Cyril Lixenberg (Londen 5 july 1932 - Amsterdam 10 january 2015), uitgevoerd in roestig CorTen (corrosion resistance en tensile strength) staal. Cyril Lixenberg creëerde een geheel eigen 'roestige' huisstijl voor de Gemeente Dronten, passend bij de ellende van zo een kale polder na de drooglegging, en al het leed en verdriet dat hier was en is. Van de neergestorte vliegtuigwrakken, waar de bemanning nog dikwijls in zit (oorlogsgraven), de ontbering hier door de arbeiders die de polder klaar maakten voor de toekomstige boeren, die het geluk wel proefden, tot het verdriet van vandaag, uitgedrukt door die andere kunstenmaker Kees Jansen. Cyril Lixenberg was vooral bezig met en in het platte vlak, 'flatland': vierkanten, rechthoeken, driehoeken, en cirkels. Eigenlijk was Lixenberg ten diepste tekenaar en graficus, die zich in bovenstaand werk voorzichtig losmaakt van het vlakke papier. Alsof Cyril zijn kop voor het eerst boven het platte vlak, het maaiveld, uitsteekt. Het heeft iets polderpioniersachtigs, iets onnozels. 16 Januari 2015 kopte de afdeling Cultuur van de Gemeente in DeDrontenaar: 'Roestkunstenaar' Cyril Lixenberg overleden. "Roestkunstenaar", geeft aan hoe de Gemeente Dronten over haar 'belangrijkste' kunstenaar denkt.

www.dedrontenaar.nl/cultuur/roestkunstenaar-cyril-lixenberg-overleden

 


Foto 5543 knvs03 'Squared Sun B' of 'Zicht of het Verdriet' (even verderop staat 'Het Verdriet van Dronten' van die andere 'Drontense' beeldhouwer Kees Jansen) van de 'Drontense' kunstenaar en beeldhouwer Cyril Lixenberg (Londen 5 july 1932 - Amsterdam 10 january 2015), aan de rechterkant van 'De Noord', voor de deur van woningbouwcoöperatie Oost Flevoland Woondiensten zeg maar, als je van het station naar het centrum rijdt. Op de achtergrond de katholieke St. Ludgerustoren. Nee, in Dronten weet men hoe je kunst moet opstellen. Het is geen gezicht zo! Je ziet alleen maar verkeersborden. Het is zeg maar geen 'fijne' plek voor dit kunstwerk. De kunstenaar heeft zijn handtekening op dit werk geplaatst. Foto 4 juli 2021 16:18:51 uur (85,9kB 833x555) Reiger Copyright

 

Foto 5544 knvs06 Handtekening "Cyril Lixenberg 1997" van de Drontense beeldend kunstenaar (Londen 5 july 1932 - Amsterdam 10 january 2015) op zijn 'Squared Sun B'. Op dat moment heeft Cyril Lixenberg nog 18 jaar te gaan. Foto 4 juli 2021 16:19:38 uur (51,2kB 625x391) Reiger Copyright

 

 

Als je niet beter wist, zou je bijkans denken dat het leger ('t Harde is niet ver weg) schietoefeningen heeft gedaan met een Leopard-tank. Geregeld oefent Defensie hier bij ons in de polder, hier is nog ruimte. Schot in de roos zullen we maar zeggen. Wij zijn niet onder de indruk van dit roestige stuk verwrongen staal van de hand van Cyril Lixenberg. Op de foto staan hier nog allemaal essen aan 'De Noord' die later allemaal om zijn gegaan. 'De Noord' moest een facelift krijgen. Weg met Rikken Wonen en Slapen, weg met de Praxis Bouwmarkt, weg met technische Groothandel Post, weg met Jysk, en Leen Bakker. Hier moet allure komen, hier moeten allemaal notariskantoren, advocaten, makelaars, en private klinieken komen. Via het spoor zullen patiënten van heinde en verre naar Drontendorp komen. En niet te vergeten de Uitvaartbranche, ook makkelijk via het spoor in je lijkkist naar Dronten: 'Het nieuwe afscheid'. Het wordt hier een Allée Grande du Nord, met een strooiveld voor de deur, dat is lekker makkelijk allemaal. Eigenlijk is de 'Squared Sun' van Cyril Lixenberg al het eerste grafmonument aan 'De Noord' in Dronten. Eigenlijk ligt Cyril hier als eerste begraven. Foto Kunstwacht Gemeente Dronten.

 


Rikken Wonen en Slapen is al ten dode opgeschreven, ten offer gevallen aan de Nieuwe Tijd. Hier zien we de 'Leegverkoop'. Ook Rikken had al het nieuwe bruin (roest) in zijn uitstekende gevels, maar het mocht niet meer baten. Een bank, een tafel, of een bed, bestel je tegenwoordig gewoon thuis vanuit je luie stoel thuis, daar heb je geen winkel meer voor nodig. Met de nieuwe app kun je lekker thuis het zit- of ligcomfort uitproberen van hetgeen je kopen wilt. Hier komen appartementen-blokken. Alles is tegenwoordig 'Blok' of 'Doos'. Foto DeDrontenaar

 


Foto 5592 knvs04 'Squared Sun A' van de 'Drontense' beeldend kunstenaar Cyril Lixenberg (Londen 5 july 1932 - Amsterdam 10 january 2015). Erfgoed Flevoland: "Cyril Lixenberg maakte bij elk monumentaal kunstobject een tegenhanger". Dit is het tegenbeeld van 'Squared Sun B'. Het beeld staat scheef. Het gebouw erachter staat loodrecht. Het beeld contrasteert mooi met de rode baksteen. Het beeld heeft geen fijne plek hier toebedeeld gekregen. In Dronten hebben ze verstand van kunst. Foto 25 juli 2021 16:23:31 uur (93,1kB 832x539) Reiger Copyright

 


Foto 5593 knvs04 Handtekening "Cyril Lixenberg 1997" van de 'Drontense' beeldend kunstenaar (Londen 5 july 1932 - Amsterdam 10 january 2015) op zijn 'Squared Sun A'. Op dat moment heeft Cyril Lixenberg nog 18 jaar te gaan. Foto 25 juli 2021 16:24:31 uur (97,5kB 833x555) Reiger Copyright

 

.

De Drontenaar: "Gemeente werkt aan grote tentoonstelling van 'roestkunstenaar' Cyril Lixenberg"

Woensdag 2 juni 2021, 16:15 uur   Cultuur

Het bestuur van de Gemeente Dronten heeft € 15.000,-  reeds klaar liggen, en hoopt op nog eens € 30.000,- uit overige fondsen (o.a. het bedrijfsleven): "De nalatenschap van Cyril Lixenberg verdient immers een breed publiek". De volgende Lixenberg staat al klaar om het stokje van haar vader over te nemen.

www.dedrontenaar.nl/gemeente-werkt-aan-grote-tentoonstelling-van-roestkunstenaar

 

 

Else van Luin spreekt over "Vod"
Het Bestuur van de Gemeente Dronten heeft al moeite een ets van haar inwoonster en kunstenares Else van Luin te beheren en te bewaren (de ets is eigendom Gemeente Dronten). Mevrouw Else van Luin: "Nu zag ik mijn ets, uitbeeldende een uniek en groots moment voor de gemeente Dronten, als een gebobbeld vod papier terug op de lijst van te vervreemden kunstvoorwerpen, als zijnde van nul-en-generlei-waarde".

https://flevopost.nl/artikel/1160294/gemeente-dronten-vernietigt-onherstelbaar-eigen-geschiedenis-en-identiteit.html

 

 

Het 'Voddenhuis'

Maar mevrouw Else van Luin is niet de eerste die het woord "Vod" uitspreekt in relatie tot het Bestuur van de Gemeente Dronten. Dat deden wij, Reiger, eerder ook al, in onze brief van 15 februari 2020 als wij een 'Klacht tegen het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Dronten' voor ditzelfde College neerleggen, grotendeels betreffende een 'Vod' (brief en tekening) dat zij mij hadden toegestuurd. 

www.deregentegenhouden.nl/Dronten - Reiger Kloosterman aan het College van B & W gemeente Dronten 15 februari 2020.htm
(Klik hier)

 

 

Else van Luin over 'Landjepik'

Een belangrijk deel van deze site 'De regen tegenhouden' gaat over 'Landjepik' in Dronten en de 'Wonderbaarlijke Grondvergevingen' en/of 'Grondverkopen door de Gemeente Dronten'. Willekeur is het 'Adagium', het 'Spreekwoord', het 'Woord dat Vleugels heeft gekregen', bij het Bestuur van de Gemeente Dronten. En wij, Reiger, zijn gek op 'Willekeur'. Wij ruiken 'Willekeur' op vele kilometers afstand. 'Willekeur' geurt en stinkt naar rotting en ontbinding (het tegenover gestelde van samen, van binding, en van cohesie). 'Willekeur' betekent separeren, segregatie, afscheiden, jou wil ik wel, jou moet ik niet, en uiteindelijk wordt het 'apartheid'. Eigenlijk gaat deze hele site 'De Regen Tegenhouden' over 'Willekeur'. Bij sommigen in de Gemeente Dronten bellen aan gemeentelijke ambtenaren: "Wilt u een stukje grond van ons kopen?". Andere Drontenaren worden door het Bestuur van de Gemeente Dronten als 'Landjepikkers' aan de schandpaal genageld. "De gemeente Dronten heeft inwoners aangeschreven en als 'landjepikkers' aan de schandpaal genageld", schrijft de FlevoPost 3 september 2020 om 12:53 uur. Maar ook als je iets vraagt, wordt de een geholpen, en de ander wordt met een kluitje het riet ingestuurd. De ene groep wel, en de andere groep niet. Het is de 'Willekeur' van de 'Macht'. Wij, Reiger Kloosterman en de zijnen, zijn van de "Gelijke monniken gelijke kappen". In vroeger tijden stond er dan op het Meerpaalplein een paal of een schavot waar men aan vastgezet werd, en dan moest de bevolking van Schout en Schepenen de 'genagelden' met rotte eieren en tomaten bekogelen. Mevrouw Van Luin schrijft een brief, een ingezonden stuk aan de FlevoPost, en heeft het over de laatsten, de aan de schandpaal genagelden.

Else van Luin: https://flevopost.nl/ingezonden-brief-landjepik.html


 

Nieuwe te plaatsen 'Schandpaal' op het midden van het Meerpaalplein in Dronten voor het gerenoveerde 'Huis van de Gemeente Dronten'. Hier kunnen inwoners van Dronten dan publiekelijk door het Bestuur van de Gemeente Dronten aan de schandpaal worden genageld, vastgebonden of met kettingen, en met rotte eieren en tomaten worden bekogeld door het 'plebs'. Nieuwe 'spelen' (brood en spelen) voor de bevolking uitgevaardigd door het Bestuur van de Gemeente Dronten. Een 'Meerpaal' als schandpaal is in deze setting natuurlijk zéér toepasselijk. Mevrouw Else van Luin in haar ingezonden schrijven in De FlevoPost: "Zoals met mij is omgegaan is beneden elk peil". Inderdaad, we zitten hier in de Flevopolder onder de zeespiegel, beneden peil, zonder dijken zou hier water staan. Het Bestuur van de Gemeente Dronten denkt met zijn/haar inwoners om te kunnen gaan "beneden elk peil". Misschien dat mevrouw Else van Luin dit hele idee kan verwerken in een door haar nieuw te maken ets, die wij dan kunnen aanbieden aan Burgemeester Jean Paul Gebben en zijn Schepenen, óh, ik vergis mij, Wethouders natuurlijk. 

 

Een schavot kan natuurlijk ook. Dit is makkelijk op te stellen op het Meerpaalplein op de dag dat er weer eentje "aan de schandpaal genageld moet worden". Na gebruik kan het schavot met een vorkheftruck achter de Albert Heijn op de parkeerplaats 'Kop van het Ruim' naast de Streetlife boombakken met meerstammige berkjes gezet worden. Daar hebben we al een opslag (dump) van tijdelijke materialen voor het Meerpaalplein. (Reiger Copyright)

 


Foto F4936 vs03 'Streetlife boombakken op de parkeerplaats Kop van Het Ruim'. Deze Shrubtubs zijn beplant met 'meerstammige' berkenboompjes en stonden eerst op het Meerpaalplein. Zouden ze hier gedumpt zijn achter de Albert Heijn? Rechts zien we de voorraad "Neem hier uw winkelwagen" van Albert. Je mag ze zo meenemen naar huis. Handig voor op het hockeyveld om de ballen in te doen, of bij het "tannissen", of voor zwervers dan kunnen ze er hun spulletjes in vervoeren. Foto 8 december 2019 12:20:14 uur Reiger Copyright

 


Hier staan de Streetlife boombakken, zogenaamde Shrubtubs, met de 'meerstammige' berkenboompjes nog op het Meerpaalplein. De Gemeente Dronten zet de 'lijn' uitgezet door haar 'Stadse'-kunstenaar en beeldhouwer Cyril Lixenberg voort. De bakken zijn uitgevoerd in roestig CorTen staal.
 

Reiger, over de Kunsten, én speciaal de Hedendaagse Geschiedschrijving
van en in de Gouw Drontenland

 

 


Terug naar Cyril Lixenberg


'Driehoek', 'Cirkel', en 'Vierkant' van de 'Drontense' beeldhouwer en kunstenaar Cyril Lixenberg (Londen 5 july 1932 - Amsterdam 10 january 2015) op de Ketelmeerdijk nabij Ketelhaven, even verder ligt het dorpje Ketelhaven met zijn jachthaven. De beelden zijn in 1988 hier op de dijk geplaatst, en zijn feitelijk de eerste beelden van Cyril Lixenberg in Dronten, het is de geboorte van Lixenberg in Dronten. Let wel, hier doet Cyril Lixenberg al een voorzichtige poging het platte vlak vorm te geven, te vervormen, hij gaat buigen en vouwen. Cyril heeft vanaf hier nog 27 jaren te gaan. Foto 5545 knvs03 4 juli 2021 16:32:12 uur (47,9kB 832x553) Reiger Copyright

https://www.flevolanderfgoed.nl/Lixenberg-beelden-op-de-dijk.html

 

  • De site Flevoland Erfgoed is op dit moment uit de lucht gehaald, 19 juli 2021 10:00 uur. Het is te hopen dat Flevoland Erfgoed niet zaken van haar site verwijderd, en de geschiedenis een beetje naar haar hand gaat zetten. Indien er aanvullingen komen is dit prima. Mensen willen graag eerlijk geïnformeerd worden. En niet dat er zaken worden achtergehouden.

 

 

Gemeente Dronten zet de lijn (ééndimensionaal') uitgezet door haar 'Drontense' beeldhouwer Cyril Lixenberg verder door, hier zijn het al 'balken' (een wiskundige vorm) geworden, van het tweedimensionale naar het driedimensionale, zeg maar, een hele ontwikkeling, voor een Gemeente als Dronten, waar Lixenberg nog maar net het platte vlak had verlaten.

Foto F4919 vs02.3 'Streetlife boombakken op parkeerplaats Kop van Het Ruim', achter de Albert Heijn, hier beplant met driestammige berkjes. Deze roestige bakken willen wij ook in Swifterbant, maar dan met geïntegreerde prullen-/afvalbak. Niet een roestvrijstalen afvalbak van Grijsen ernaast natuurlijk. Zo wil(de) Cyril Lixenberg het niet hebben! Foto 8 december 2019 12:07:28 uur Reiger Copyright

Deze bakken stonden eerst op het Meerpaalplein en zijn nu gedumpt achter Appie Heijn?

 

De Streetlife boombakken nog op het Meerpaalplein


Dronten oktober 2016 Meerstammige berkjes in roestige boombakken versieren het Meerpaalplein

https://dronten.groenlinks.nl/nieuws/meerpaalplein-wordt-opgeleukt
 


 

'Out of Symmetry' or 'Leaving Flatland' by Cyril Lixenberg


Foto 4916 knvs03 'Out of symmetry' ('Leaving Flatland') van de 'Drontense' beeldend kunstenaar Cyril Lixenberg (Londen 5 july 1932 - Amsterdam 10 january 2015). Voetpad langs de oude 'De Lange Streek' in Swifterbant, tussen Langs de Bogen en Het Vaandel in. Jammer dat ook hier weer geen naamplaatje op het kunstwerk aanwezig is. Foto 7 december 2019 10:44:23 uur (70,6kB 833x554) Reiger Copyright

Links zien we een steun die er voor moet zorgen, dat het beeld niet door midden gaat, door midden knikt. De flap links zit boven voor nog slechts op een ielig puntje vast en onder is het ook niet veel. Jammer dat het 'beeld' nu verstoord wordt door deze extra steun, die eigenlijk niet bij het 'beeld' hoort, zie hieronder. Cyril had er maling aan? Zijn ontwerp had natuurlijk zo moeten zijn, dat deze steun niet nodig was, en nog steeds is. Cyril is nu dood.

 

 

'Out of Symmetry' or 'Leaving Flatland' ("Spitzen") van de 'Drontense' beeldend kunstenaar Cyril Lixenberg (Londen 5 july 1932 - Amsterdam 10 january 2015). We zien dat de eerste poot niet draagt, en de twee volgende poten dragen elk op een punt. Omdat het een relatief zwaar beeld is (een stalen plaat) die niet moet omvallen, ook niet bij storm is het de vraag of de kunstenaar dit opzettelijk zo heeft gedaan of er gewoon maling aan had. Misschien bedoelde Cyril er de dansende schoentjes (Spitzen) van een balletdanseres mee? Reiger, over de Kunsten, én speciaal de Hedendaagse Geschiedschrijving van en in de Gouw Drontenland.

 

 

'Leaving Flatland' or 'Out of Symmetry' ("Uit het plat") van de 'Drontense' beeldend kunstenaar Cyril Lixenberg (Londen 5 july 1932 - Amsterdam 10 january 2015). We zien hier Cyril Lixenberg een voorzichtige poging wagen zijn kop boven 'Flatland' uit te steken, alsof hij de eerste keer gaat vliegen. Reiger, over de Kunsten, én speciaal de Hedendaagse Geschiedschrijving van en in de Gouw Drontenland.

 

'Leaving Flatland' heeft iets van scheepsluiken. Voorzichtig doet Cyril Lixenberg een luik open, en kijkt hij overheen het 'deck', kijkt hij overheen het blad van zijn bureau, waar hij altijd zijn tekeningen aan maakt. Als het hem niet bevalt, trekt hij zich weer gauw terug in zijn 'Flatland'. Het luik gaat weer dicht. En over blijft het platte vlak, het vel papier waarop en waarin hij zo graag werkt.

 

'Leaving Flatland' or 'Out of Symmetry' ("Geknikt") van de 'Drontense' beeldend kunstenaar Cyril Lixenberg (Londen 5 july 1932 - Amsterdam 10 january 2015). Jammer van deze lelijke knik in dit kunstwerk. Reiger, over de Kunsten, én speciaal de Hedendaagse Geschiedschrijving van en in de Gouw Drontenland.

 


'Leaving Flatland' or 'Out of Symmetry Square' ("Geknikt") van de 'Drontense' beeldend kunstenaar Cyril Lixenberg (Londen 5 july 1932 - Amsterdam 10 january 2015). Jammer van deze lelijke knikken in dit kunstwerk. Lixenberg probeert hier iets voor elkaar te krijgen wat onmogelijk is. In het originele beeld laat Lixenberg de snijlijnen doorlopen en last vervolgens de delen weer aan elkaar. Reiger, over de Kunsten, én speciaal de Hedendaagse Geschiedschrijving van en in de Gouw Drontenland.

 

 

That's is the idea! Het schilderijlijstje dat Cyril Lixenberg bij zijn oma zag staan in Londen. Dit wordt zijn latere 'Leaving Flatland' or 'Out of Symmetry Square'. Reiger Geschiedschrijving 20 juli 2021

 

.

 

That's is the idea! Ikea Yllevad fotolijst. Maar goed dat Cyril Lixenberg niet bij Ikea werkte en daar ontwierp, want dan was het glasruitje van het fotolijstje al lang gebarsten, en hadden we nu een Ikea Knäckt gehad, voor bijvoorbeeld een foto van je ex, of van je baas, als je diegene wel kunt schieten. Het ontwerp had dan 'Skjuta' (om op te schieten) geheten. Gelukkig hebben ze er bij Ikea meer verstand van (knvs03)

 

 

'Wandelen B'  or 'Ste(e)le B'(?) by Cyril Lixenberg

'Wandelen B'  Cyril Lixenberg scheurt zijn vel papier (A4'tje) in tweeën, en dan verlegd hij de twee stukken met de rechte kanten tegen elkaar. De twee helften CorTen staal worden nu afzonderlijk en tegengesteld aan elkaar gebogen (gerold), en bovenin aan elkaar gelast. Er ontstaat een wandelende figuur. De twee scheurnaden passen exact in elkander. Cyril Lixenberg nog angstig bij zijn 'Leaving Flatland', waarbij hij voorzichtig een luik opendoet, naar buiten kijkt, overheen zijn 'deck', de voor hem nieuwe wereld beziet, en zich ook gauw weer terug kan trekken in zijn 'flatland', gaat hier voorzichtig zijn eerste schreden 'buiten' zetten, hij gaat aan de wandel. Dit beeld staat naast het spoor bij de rotonde Guldendreef, Gildemeesterdreef,  Gildepenningdreef, en de Beursstraat. Rechtsonder heeft Cyril Lixenberg zijn handtekening gelast op het beeld: CL '98. Zijn 'Wandelen A' staat bij de rotonde 'Gildepenningdreef' met 'De West'. Bij dit eerste beeld (A) zit de scheurnaad in het midden. Wat de Gemeente Dronten te vertellen heeft over dit, haar beeld, van Cyril Lixenberg is schandalig weinig, zo ontbreken onder andere de maten van dit indrukwekkende beeld, en wordt niet uitgelegd, gesproken, over het 'tegenbeeld' aan het andere eind van de Gildepenningdreef of andersom. Zie: dronten.kunstwacht.nl/steele-b en dronten.kunstwacht.nl/steele-a. Wij, Reiger, bespreken slechts enkele beelden van Lixenberg. Foto 5604 vs05 Reiger©, over de Kunsten, én speciaal de Hedendaagse Geschiedschrijving van en in de Gouw Drontenland

 

De kromming van de platen
Cyril Lixenberg liet de twee 20 [mm] dikke zware stalen platen eerst buigen. Daarna werd de 'scheurlijn' op de platen overgebracht (getekend), op de ene plaat aan de 'voorkant', op de andere plaat aan de 'achterkant', of de 'scheurlijn' werd gespiegeld aangebracht op dezelfde bolle of holle zijde van de andere plaat. Vervolgens werden de platen in de lengte langs deze scheurlijnen door midden 'gescheurd', in de 'staalbouw' noemt men dit 'snijden'. Er ontstaan vier van elkaar verschillende 'benen'. Een been uit de ene plaat wordt samengevoegd met een been uit de andere plaat. De benen 'wisselen' van plaat naar beeldhouwwerk. De twee beelden 'Stele A' ('Wandelen A') en 'Stele B' ('Wandelen B') ontstaan tegelijkertijd, elk beeld 'neemt' een helft van de eerste twee platen.

Het gebeurde allemaal bij een gespecialiseerd bedrijf, Bergum Staalbouw B.V. in Suameer in Fryslân, dat in 2017 failliet ging en tegenwoordig Solidd Steel Structures heet (na een doorstart). Bergum Staalbouw B.V. bouwde het nieuwe bewegende stalen brugdeel (val met ballastkisten) voor de Julianabrug in Alphen aan den Rijn, dat 3 augustus 2015 op zijn plaats zou worden gehesen. De twee kranen die op pontons waren opgesteld, vielen tijdens de operatie om met het brugdeel in de takels. De materiële schade was enorm, een aantal panden werd totaal verwoest, en het ongeval leidde tot grote maatschappelijke commotie. Cyril Lixenberg was dat jaar, 10 januari 2015, al overleden, en hoefde het gelukkig niet meer mee te maken dat het gebeurde, en 'zijn' staalbouwer er later zelfs mede door failliet ging.

De twee helften van elk beeld 'Wandelen' of 'Stele' (Lixenberg maakte immers altijd twee tegengestelde beelden, in dit geval een A en een B) moesten immers ook nog eens tegengesteld aan elkaar gebogen worden. Dit gebeurt tegenwoordig met behulp van  computergestuurde walsmachines, die exact uitvoeren wat Cyril Lixenberg de mensen van het bedrijf Bergum Staalbouw aanreikt betreffende de kromming die hij wil hebben in zijn platen. Met een CNC walswerk (Computer Numerical Control) is het zelf mogelijk een gesloten cirkel te maken uit een platte plaat, bijvoorbeeld een pijp of een zelfs een kegel.

 

 
Walsmachine, bestaande uit drie rollen

 

Daarna werden de twee helften bovenin weer aan elkaar gelast. Bij de 'Wandeling A' werd een deel van de 'scheurnaad' weer aan elkaar (dicht) gelast. Bij de 'Wandeling B' waren dit de twee rechte zijkanten van de plaat die voor een deel weer aan elkaar gelast werden. Vervolgens nog voeten of voetjes eronder en daarna laste Cyril Lixenberg zelf zijn 'handtekening' op het beeld met jaartal.

 


 'Wandelen A' of 'Ste(e)le A', slechts één helft, by Cyril Lixenberg
Rotonde Gildepenningdreef met De West, Dronten
 

Flevoland Erfgoed
Op de site van Flevoland Erfgoed wordt mevrouw Karin van Munster aangehaald, uit haar boek 'Beelden in de Berm':

"Eén van de objecten is 'Ste(e)le A'. Uit de verte lijkt het even alsof een reep papier doormidden is gescheurd en uit elkaar is gevouwen. Maar dit kunstwerk bestaat uit een forse staalplaat van twee centimeter dik. Lixenberg laat de kunstwerken door een gespecialiseerd bedrijf maken. In een plaat cortenstaal van 600 x 180 cm werd met een enorme snijbrander langs een grillige lijn over de hele lengte doorgesneden. De te volgen lijn was door Lixenberg één op één, op een vel papier naast de snijtafel aangegeven. Na een half uur was de plaat doorgesneden en werden de onderkanten van beide delen apart in een flauwe bocht gewalst. Vervolgens werden de nog rechte bovenkanten omgedraaid aan elkaar gelast. En toen kon het beeld staan".

De zin "In een plaat cortenstaal van 600 x 180 cm werd met een enorme snijbrander langs een grillige lijn over de hele lengte doorgesneden" loopt niet zo lekker. Verder heeft mevrouw Karin van Munster de beelden niet zo goed bekeken, denken wij, of Flevoland Erfgoed heeft het stukje niet goed overgenomen uit het boek? "De onderkanten van beide delen apart werden in een flauwe bocht gewalst". Volgens ons is de hele plaat van boven naar beneden in een flauwe bocht gebracht, of andersom, en loopt de bovenkant net zo recht als de onderkant van het beeld. Naar boven toe gaat de plaat steeds steiler omhoog, en daar konden de delen weer aan elkaar gelast worden. "Vervolgens werden de nog rechte bovenkanten omgedraaid aan elkaar gelast". Of Cyril Lixenberg heeft het niet zo goed uitgelegd aan mevrouw Karin van Munster, of mevrouw Karin van Munster heeft Cyril Lixenberg niet goed begrepen. Of ze heeft gewoon niet zo goed gekeken, of ze heeft beide beelden door elkaar gehaald, ze raakte door beide beelden in verwarring, of van en door de kunstenaar. Bij 'Wandelen A' ('Stèle A') wordt er helemaal niets omgedraaid, de scheurnaad wordt bovenin gewoon weer aan elkaar gelast. En Ste(e)le, de naam die Cyril Lixenberg deze twee beelden van hem meegaf, was slechts 'interessantdoenerij' van de kunstenaar: "Wat zou ik hier nou toch mee bedoelen".

Cyril Lixenberg met pijp

 

Stèle
Cyril Lixenberg noemde deze twee beelden van hem "Ste(e)le A" en "Ste(e)le B". 'Stèle' komt van het Latijnse 'stela', en daarvoor van het Griekse 'stèlè'. 'Stèlè' betekent letterlijk staander, zuil, pilaar, of verticale plaat,  grafzuil of rechtopstaande grafplaat (met inscriptie), of dat wat rechtop wordt gezet of opgericht, denk hierbij aan het oude Egypte. 'Stijl', verticale paal of deurpost, komt van het Latijnse 'stelum'. En 'steil' omhoog gaat dit werk van Lixenberg zeker als je ernaast staat. In de plantenanatomie is de betekenis van 'stele' het centrale gedeelte van de plant, de centrale cilinder. De steel van een bloem, de stengel van een plant, of de stam van een boom zijn allemaal afgeleiden. Wonderlijk is dat het veelal omhooggaat, naar de 'Hemel'. Mensen willen en reiken ook al heel lang naar de 'Hemel', over de hele wereld werden piramides gebouwd, zelfs in Nederland. Later bouwde men de kathedralen met hun heel hoge en spitse torens (Dom van Keulen 157 m), en nu zijn het de 'skyscrapers' als de Burj Khalifa (828 m), en denk aan Jeff Bezos die naar de 'Hemel' wil, en aan Elon Musk die zelfs naar Mars wil, om daar te gaan wonen met zijn batterij. En zo ook Cyril Lixenberg en het is hem nog aardig gelukt ook. 'Steel' staat eigenlijk nooit los van iets anders en is meestal lang: de steel van een hakbijl, een schop, of een hooivork, de steel van een boomblad. Het zit ook in het woord 'staart', het verlengde van de ruggengraat, in het woord 'staak', in het woord 'stollen' (het bloed blijft staan), in het woord 'stíl' (van blijven staan: "Sta stil"), in stutten (iets rechtop houden), in het woord 'stellen' (het stellen van metselprofielen), in het woord stal (
Lat. 'stetit'), en in het woord opstal (gebouwen, Lat. 'aedificium'), het oprichten van een stal.

 


'Opstal'

Van deze stal worden eerst de staanders neergezet, rechtop gezet, daarna de kap, en daarna de wanden. De stal wordt 'opgericht', zie ook www.edbouwpakketten.nl . Scheppen van ruimte voor het vee, de paarden, of uzelf.

 

 

Zelfde helft andersom gebogen
 


Links 'Wandelen A' ('Stele A') van Cyril Lixenberg in wording, de andere helft wordt hier links bovenin weer vast gelast. De scheurnaad loopt hier midden door dit beeld. Rechts het tegenbeeld 'Wandelen B' ('Stele B'), met de scheurnaad aan de buitenzijden van het beeld. We zien dat dezelfde helften (benen) van beide beelden ook nog eens tegengesteld van elkaar gebogen zijn. Elk been is dus anders, de benen zijn afzonderlijk van elkaar gebogen.
Reiger (Copyright), over de Kunsten, én speciaal de Hedendaagse Geschiedschrijving van en in de Gouw Drontenland.

 

 

Als boekenlegger


'Stele A' Sc10587 vs09 Reiger

 

Om de beelden van Cyril Lixenberg werkelijk te 'beleven' hebben wij deze boekenlegger ontworpen, 'Wandelen A' of 'Stele A' voor een ware Cyril Lixenberg 'Belevenis'. Een boekenlegger is dikwijls gemaakt van dun karton. U kunt deze zelf uitprinten of bestellen op www.cyrillixenberg.com. De bedoeling is, dat u rechts begint met knippen en de scheurlijn van Cyril Lixenberg volgt. Links aangekomen de laatste centimeters heel laten, dus niet knippen, daar moeten de twee helften verbonden blijven. Vervolgens kunt u de twee 'benen' van het 'beeld' een lichte ronde buiging geven, tegengesteld aan elkaar, en het object op uw werktafel of bureaublad plaatsen, of meenemen in het boek dat u leest, en bent u zelf een stukje meegelopen met Cyril Lixenberg. In werkelijkheid is dit beeld gemaakt uit één stalen plaat met een dikte van 20 mm. 7 Augustus 2021 Reiger Copyright

 

Beweeg het beeld

Als u bij het beeld 'Wandelen A' of 'Stèle A' bent, je kunt er makkelijk de auto parkeren, of fiets, is het interessant om het kunstwerk vast te pakken, vast te grijpen. Bij een Rembrandt kan dit niet, omdat als je alleen al naar het schilderij kijkt de olieverf er van af valt. Maar dit beeld van Cyril Lixenberg kun je gewoon vastpakken en/of vasthouden. Je kunt het voelen. Je kunt je oor ertegen te luisteren leggen, en je zult waarnemen alles wat uit het Universum ons wordt toegezonden en hier opgevangen door deze gebogen 2 [cm] dikke stalen platen van Cyril Lixenberg. Als je het beeld aan de zijkant vastgrijpt en met je hand probeert de plaat te bewegen voor en achteruit, denk je dat dit niet gaat lukken, de zware stalen plaat is immers 20 [mm] dik. Toch gaat de plaat bewegen, éérst een héél klein beetje, voor en achteruit, en als je met de trilling van de plaat meegaat kun je deze trilling en de uitslag vergroten. Je hebt niet alleen het ene 'been' in beweging gebracht, maar ook het andere been is mee gaan doen. Het beeld begint te wandelen. Wij, Reiger, waren de eersten die dit beeld ('Wandelen A' of 'Stèle A') van Cyril Lixenberg bewogen, zondagavond, 8 augustus 2021, en met Cyril Lixenberg een eindje meewandelden. Reiger (Copyright), over de Kunsten, én speciaal de Hedendaagse Geschiedschrijving van en in de Gouw Drontenland.



 

Snoeiharde kritiek op het Bestuur van de Gemeente Dronten

Wij hebben snoeiharde kritiek op het Bestuur van de Gemeente Dronten, maar wij dragen ook talloze oplossingen aan. Wij zijn faliekant tegen een € 45.000,- kostende 'Cyril Lixenberg Tentoonstelling'. De Gemeente Dronten staat vol met beelden van deze kunstenaar, het is hier al één grote 'Cyril Lixenberg Tentoonstelling'. Maak een website waar de Kunst van Dronten op verzameld is, ook in de ondergrondse depots onder het Gemeentehuis in de voormalige 'atoomkelder' waar het werk van de Drontense kunstenares mevrouw Else van Luin tot 'vod' werd door het vocht. Geef fatsoenlijke uitleg over alle Kunstwerken in Dronten, dan gaan de mensen zelf wel aan de wandel of er op uit om de werken te gaan bezichtigen, te bewonderen, en indien mogelijk aan te raken, vast te pakken, te omarmen, en te kussen.

 

Reiger, over de Kunsten, én speciaal de Hedendaagse Geschiedschrijving
van en in de Gouw Drontenland
 

_______________________________
 

 

'From Flatland to Spaceland' by Cyril Lixenberg ('Vierkantela')


Foto 5565 vs03. 'From Flatland to Spaceland' or 'Vierkantela' van de 'Drontense' beeldend kunstenaar Cyril Lixenberg (Londen 5 july 1932 - Amsterdam 10 january 2015). Hier is het niet meer het scheepsluik dat Cyril Lixenberg voorzichtig een beetje oplicht, en van waaruit hij overheen zijn 'deck' kijkt, overheen het blad van zijn bureau, waar hij altijd zijn tekeningen aan maakt. Als het hem niet bevalt, trekt hij zich weer gauw terug in zijn 'Flatland'. Het luik gaat weer dicht. En over blijft het platte vlak, het vel papier, waarop en waarin hij zo graag werkt. Néé, hier in dit werk 'From Flatland to Spaceland' is het niet meer een scheepsluik, maar zijn het deuren, deuren die Cyril Lixenberg wagenwijd openzet, hij creëert en schept de 'Ruimte'. De deuren, kantelen (zelfstandig naamwoord), zijn vast gelast aan een ronde stijl (pijp of massief) in het midden. Deze deuren gaan ook niet meer dicht. Heel duidelijk is, waar zij vandaan komen, denkbeeldig kan men ze nog terugzetten, sluiten, en terugkruipen in het vertrouwde 'Flatland'. Maar in dit werk is de 'Ruimte' ontstaan. Dit is waarschijnlijk het beste werk dat Cyril Lixenberg gemaakt heeft. Het staat in Emmeloord aan het einde van de Sportlaan, op een verloren plaats, op een soort van rotonde, een eindrotonde, zoals treinen een eindstation kunnen hebben. Als ik, Reiger, er ben, draait een heel grote vrachtwagen met aanhanger de rotonde op, en begint aan een rondje, de enige mogelijkheid voor de chauffeur hier is terug. Op de rotonde komen alleen een paar wandel- en/of fietspaden uit. Een meneer en mevrouw komen langs op de fiets, ze zijn onderweg met hun sloep vanuit Rotterdam en zijn hier in de buurt ergens aangemeerd, en passeren nu toevallig dit kunstwerk. De man vraagt of ik van plan ben het werk na te gaan maken. Wij, Reiger, proberen het kunstwerk zo goed mogelijk vast te leggen en te beschrijven. De man geeft aan dat er geen bordje bij het kunstwerk staat. Je moet maar raden wat het is of van wie. Misschien een Quick Response code erbij? "Even scannen en je krijgt een volledige beschrijving op je 'mobile'", zegt hij. Maar niet in Emmeloord. Een bordje is daar nog teveel, net als in Dronten. In Dronten moeten ze nu een hele "Expositie Cyril Lixenberg" gaan houden voor € 45.000,- , maar een bordje kan er niet af. Mijn auto staat helemaal rechts, zodat een andere auto er makkelijk langs kan. Maar niet deze vrachtwagencombinatie. Voordat ik iets kan ondernemen 'neemt' de vrachtwagenchauffeur het midden van de rotonde. Het is een wilde boel hier. De Gemeente Emmeloord heeft het middenvlak van de rotonde hier helemaal vol gestrooid met een laag houtsnippers. Maar houtsnippers gaan rotten, en de bijkruiden (onkruid) vliegen de grond uit. Houtsnippers zijn een ideale ondergrond voor brandnetels, en daar staat het nu vol mee, naast alle andere planten die hier uit de grond schieten. Het ziet er onverzorgd uit, maar het beeld van Cyril Lixenberg komt er alleen maar mooier door uit.

Dit beeld van Cyril Lixenberg is de Gemeente Dronten de neus voorbij gegaan. Het is zijn beste werk, en staat in Emmeloord. Hoe moet dat nu met die 'Expositie Cyril Lixenberg' die gehouden gaat worden in Dronten. In Emmeloord hebben ze ook al niet zo veel verstand van kunst, en dachten ze, we zetten het wel ergens achter in het bos, dan geven we het daar terug aan de natuur. In Emmeloord zijn ze ook gek met 'recycleren'. En naar Dronten verslepen voor de 'Expositie' daar willen ze in Emmeloord niets van weten: "Laat dat beeld met rust". En rust roest weten ze in Emmeloord maar al te goed.

De stalen plaat waaruit het beeld is gemaakt is 20 [mm] dik. De breedte van het beeld inclusief ronde stijl is 3 [m] en de hoogte van het beeld is ook 3 [m]. De ronde stijl is 100 [mm]. Het staal is voorzien van een kleurcoating en op het hele beeld is geen roest te zien! Voor roest moet je naar Dronten. In Dronten zijn ze gek op roest. Rotondes worden ervan voorzien. Roest hebben ze zelfs gemonteerd op de voorgevel van het gerenoveerde 'Huis van de Gemeente Dronten', roestig CorTen staal. Het herinnert aan de tijd van de meubelen van die fabriek in Oisterwijk, heel veel huiskamers stonden vol met donkerbruin eiken. Nu is de 'mode' roestig CorTen staal en meubilair van steigerplanken. Met neme nieuwe houten planken en smére ze in met cementpap, voor echte 'vintage'. Foto 20 juli 2021 15:37:40 uur (117kB 833x555) Reiger Copyright

 


'Vierkantela' van de 'Drontense' beeldend kunstenaar Cyril Lixenberg (Londen 5 july 1932 - Amsterdam 10 january 2015). Deze foto is gemerkt met: www.nopkunst.nl . Wij hebben dat hier van de foto verwijderd, omdat dit juist zo een heel mooie foto is van de 'Vierkantela' van Cyril Lixenberg in Emmeloord. Als je naar www.nopkunst.nl toe gaat kom je uit op Emmeloord.info op Kunst met QR. Ga naar 'overzicht'. Hier kies je: Sportlaan (bos) Vierkantela (https://www.emmeloord.info/qr/415/). Het beeld te velde is voorzien van een sticker met QR-code. In het veld scant u de code. U kunt ook gewoon op bovenstaande foto klikken. Wij denken dat Cyril Lixenberg de naam van dit kunstwerk, 'Vierkantela', heeft afgeleid van het Nederlandse 'Vierkant', en 'Kanteel': een rechtopstaand vierkant of rechthoekig stuk van een borstwering. Dit zou betekenen dat de 'e' in 'kantela' wordt uitgesproken als een lange e. En niet als een korte e zoals in het werkwoord 'kantelen' (omvallen of omslaan), omdat hiervan geen sprake is bij dit kunstwerk. In het videootje op Emmeloord.info wordt de korte 'e' uitgesproken, dit is ons inziens dus fout. De laatste zin van Emmeloord.info, "Als je het niet mooi vind, mag je blij zijn dat je niet in Dronten woont. Daar hebben ze 26 werken staan van Cyril Lixenberg", kunnen wij van de Gouw Drontenland niet waarderen. Voorts schrijft/spreekt Emmeloord.info: "Zo staat in Emmeloord de Vierkantela en in Biddinghuizen de Cirkantela, en weer ergens anders de Driekantela". Wij zijn nieuwsgierig waar deze 'Driekantela' dan wel staat? Volgens ons is hier sprake van spraakverwarring. En wordt de 'Cirkantela' in Biddinghuizen per abuis 'Driekantela' genoemd op: https://www.cyrillixenberg.com/pagina7.html .


'Driekantela' of 'Cirkantela'?

 

'Driekantela', "Gift of the Lixenberg Family in Memory of Saskia Lixenberg". Grand Valley State University Allendale, Michigan USA. Saskia Thomas, overleden 3 november 2000 te Amsterdam 58 jaar oud, was getrouwd met Cyril Lixenberg. Misschien dat de Lixenberg family meer kan vertellen over 'Driekantela' of 'Cirkantela'? Wij denken dat 'Driekantela' onjuist is? Dit is een model, meet 30 x 30 cm en staat in de 'Mary Idema Pew Library Learning and Information Commons' van de Grand Valley State Universiteit. Dit is het model van de latere 'Cirkantela' dat nu aan de Baan in Biddinghuizen staat en 3 [m] x 3 [m] meet, met een dikte van de stalen plaat van 10 [mm].
 

Reiger, over de Kunsten, én speciaal de Hedendaagse Geschiedschrijving
van en in de Gouw Drontenland

 

'Vierkantela', Grand Valley State University, Allendale, Michigan USA. Dit is een model, meet 30 x 30 cm, en staat op een 'shelf'  van deze Universiteit. Dit is het model van de latere 'Vierkantela' nu aan het einde van de Sportlaan te Emmeloord, die 3 m x 3 m meet.


 

Terug naar de Sportlaan te Emmeloord

Foto 5573 knvs05. 'From Flatland to Spaceland' or 'Vierkantela' van de 'Drontense' beeldend kunstenaar Cyril Lixenberg (Londen 5 july 1932 - Amsterdam 10 january 2015). Foto 20 juli 2021 15:43:21 uur (104kB 833x549) Reiger Copyright

 


Foto 5566 knvs03. 'From Flatland to Spaceland' or 'Vierkantela' van de 'Drontense' beeldend kunstenaar Cyril Lixenberg (Londen 5 july 1932 - Amsterdam 10 january 2015). Foto 20 juli 2021 15:38:47 uur (104kB 833x555) Reiger Copyright

 


Foto 5567 knvs05. 'From Flatland to Spaceland' or 'Vierkantela' van de 'Drontense' beeldend kunstenaar Cyril Lixenberg (Londen 5 july 1932 - Amsterdam 10 january 2015). Foto 20 juli 2021 15:39:47 uur (102kB 833x539) Reiger Copyright

 


Foto 5574 knvs03. 'From Flatland to Spaceland' or 'Vierkantela' van de 'Drontense' beeldend kunstenaar Cyril Lixenberg (Londen 5 july 1932 - Amsterdam 10 january 2015). Foto 20 juli 2021 15:44:07 uur (82,9kB 833x544) Reiger Copyright

 


Foto 5568 knvs03. 'From Flatland to Spaceland' or 'Vierkantela' van de 'Drontense' beeldend kunstenaar Cyril Lixenberg (Londen 5 july 1932 - Amsterdam 10 january 2015). Foto 20 juli 2021 15:40:16 uur (118kB 833x554) Reiger Copyright

 

 


Cyril Lixenberg 'From Flatland to Spaceland'

Foto 5570 knvs04. 'From Flatland to Spaceland' or 'Vierkantela'. 'Handtekening' or 'tag' van de 'Drontense' beeldend kunstenaar Cyril Lixenberg (Londen 5 july 1932 - Amsterdam 10 january 2015). Foto 20 juli 2021 15:41:45 uur (45,1kB 640x427) Reiger Copyright

 

 

'Black Stone' by Cyril Lixenberg

'Black Stone', zwarte diamant. Op het Wereldwijde Web zochten wij, en vinden wij deze mooie zeefdruk van Cyril Lixenberg, een uit een druk van 100 stuks. Deze is gemaakt in de vorige eeuw. Een jaartal vinden wij niet op deze zeefdruk. Het is een karakteristiek werk van de kunstenaar. Het is gedrukt op dik, glad papier, en met potlood gesigneerd en genummerd. In zeer goede conditie, klein kreukje aan de rand van het blad en minieme kreukjes in de uiterste hoeken beneden. Het is maar goed, dat deze zeefdruk niet door de Gemeente Dronten is beheerd en bewaard, want dan zou deze zeefdruk nu in een erbarmelijke en bobbelige toestand zijn. Deze zeefdruk is enkele jaren geleden voor € 50,- verkocht na bieding. Het kunstwerk meet 60 x 60 cm

South Africa Black Diamond Ring Pretoria

 

 

'Doorstroming' by Cyril Lixenberg
 

'Doorstroming' van beeldend kunstenaar Cyril Lixenberg (Londen 5 july 1932 - Amsterdam 10 january 2015). Langs 'De Heraldiek', naast de Protestants Christelijke Basisschool 'De Branding' in Swifterbant. Op rechts zien we de kerktoren van Swifterbant, met de 'spits' ('De Vissenbek') vol gehangen met communicatie-apparatuur van KPN, en anderen? Jammer dat zo een kerktoren daarvoor gebruikt of misbruikt wordt. 27 April 2011 meldt de Stentor dat dit beeld is teruggeplaatst (de kunstenaar leeft dan nog), en nu "hufterproof". Het oorspronkelijke beeld dat in 1994 werd geplaatst, was namelijk erbarmelijk toegetakeld. De armen bovenop het beeld waren helemaal omgebogen. De 'doorstroming' was er helemaal uit. Foto 5550 vs02 14 juli 2021 Reiger Copyright

www.flevolanderfgoed.nl/kunst/oostelijk-flevoland/swifterbant/doorstroming.html

 

  • De site Flevoland Erfgoed schrijft: "Voor dit kunstwerk gebruikte Lixenberg een rechthoekige plaat staal. Hieruit heeft hij drie onregelmatige vormen gehaald die bovenop het kunstwerk zijn gelast en omgebogen". Wie schrijft deze onzin? Wij hebben de kleuterschool doorlopen en krijgen het niet voor elkaar de drie vormen 'bovenop', te leggen in de gaten die zijn uitgesneden. En "omgebogen"? Dat hebben vandalen ('vernielzuchtigen') gedaan, die hebben de tongen omgebogen! De 'Vandalen' waren een Oost-Germaanse stam, en tegenwoordig hebben ze een woordenboek en verkopen ze schoenen. Maar ja, als je langs het kunstwerk komt en je weet niet beter, denk je misschien wel dat Cyril Lixenberg de 'vandaal' was en het zo bedoeld heeft. Op de site staat een foto van het nieuwe beeld de 'Doorstroming', en vijf foto's van het oude toegetakelde beeld. Over welk beeld heeft Flevoland Erfgoed het nu? De vijf foto's laten het verwoeste (gemolde) beeld zien, gemold door 'hufters' (van "hufterproof", het woord dat de Stentor gebruikt in zijn artikel, zie even verder). "Etterbakken" zou drs. Jean Paul Gebben, de nieuwe burgemeester van Dronten, de "hufters" noemen. De "etterbakken" lieten zien dat de constructie van het beeld niet deugde en gammel was. Ook protesteerden de "etterbakken" (jongeren of kinderen) op deze wijze tegen het in hun ogen Godslasterlijke beeld. De drie vormen bovenop het beeld waren totaal omgebogen, niet door de kunstenaar! De constructie was echter ook erg licht en goedkoop. Het nieuwe beeld is in één stuk gesneden uit een 20 [mm] dikke stalen plaat, en de drie tongen bovenop die "de hemel aflikken" zijn dus niet "bovenop het kunstwerk gelast". Het valt op dat Flevoland Erfgoed erg weinig tot niets vertelt over het kunstwerk, maar wel een hele litanie over de kunstenaar geeft telkenkere weer. In Biddinghuizen stond de 'Cirkantela' van Lixenberg ook al op instorten.

'Doorstroming' van beeldend kunstenaar Cyril Lixenberg (Londen 5 july 1932 - Amsterdam 10 january 2015). Langs 'De Heraldiek', naast de Protestants Christelijke Basisschool 'De Branding' in Swifterbant. Dit is het oorspronkelijke beeld dat in 1994 werd geplaatst. Het is erbarmelijk toegetakeld door 'hufters' van kinderen, en waarschijnlijk dus kinderen van 'hufters', als we de denkwijze van de burgemeester volgen. Een synoniem voor 'hufter' is 'etterbak'? De armen bovenop het beeld zijn helemaal omgebogen. De 'doorstroming' is er, zeg maar, helemaal uit. Dit bedoelden de kinderen van de 'Hufters' (ooit een Germaanse stam), géén 'Doorstroming', en dus ook géén 'Overstroming', eigenlijk kwamen deze kinderen van de "Etterbakken" ons redden van de zondvloed. Waar de 'tongen' zijn omgebogen, heeft de roest toegeslagen, de verf spatte eraf. Hier waren de 'tongen' waarschijnlijk inderdaad op het beeld gelast door Cyril Lixenberg. Dit oude beeld was gemaakt uit een relatief dunne stalen plaat en in de lengte heeft de kunstenaar er twee strippen tegenaan en langsheen gelast om de plaat stijfheid te geven, om 'zwabberen' te voorkomen. 27 April 2011 meldt de Stentor dat het beeld (het nieuwe beeld) is teruggeplaatst (de kunstenaar leeft dan nog), en nu "hufterproof". Sc10585 vs02 Reiger Copyright

 

 

Foto de Stentor 27 april 2011. Herplaatsing van het nieuwe, nu 'hufterproof' beeld de 'Doorstroming' van Cyril Lixenberg (Londen 5 july 1932 - Amsterdam 10 january 2015). De kinderen staan precies onder de ver uitgeschoven telescopische giek van de autolaadkraan. Je moet er niet aan denken als "het loodzware" object hier omvalt, of de kraan omdondert. In Alphen aan den Rijn dachten ze 3 augustus 2015 ook dat ze de zaak onder controle hadden en ging het toch goed fout. Je gaat niet onder een kraan staan, deze kinderen hadden hier niet mogen staan, de kraanmachinist heeft zijn werkveld niet afgezet, en waarom wil de Stentor zo graag die kinderen erbij op de foto, bij dit jammerlijke beeld? Jammer dat de Stentor het verkeerde geboortejaar van Cyril Lixenberg bij het artikel vermeldt: 1923. Foto Studio Kastermans

www.destentor.nl/nieuwe doorstroming hufterproof

Bij de restauratie van de 'Tong van Lucifer', het kunstwerk van beeldbouwer Ruud van de Wint, op de Knardijk nabij Lelystad, is een werknemer onder het beeld terechtgekomen en overleden in een loods in Amsterdam, meldde dezelfde de Stentor 17 februari 2009. Het beeld de 'Tong van Lucifer' is "uit de takels van een kraan gevallen". De 'Doorstroming' van Cyril Lixenberg heeft wel wat van de 'Tong van Lucifer' van Ruud van de Wint. Het beeld van Cyril Lixenberg lijkt ook naar of aan de hemel te likken.

 

'Oprukkend Water' van Cyril Lixenberg. Meerdere tongen reiken, likken, en lebberen naar de hemel. De 'Doorstroming' van Cyril Lixenberg verandert in een monster, de tongen van de draak. Het is het water, dat oprukt en verwoest. Door de klimaatverandering zullen er niet alleen grote droogtes en vuurstormen komen, maar ook wegvagende overstromingen. De 'Doorstroming' van Cyril Lixenberg wordt het 'Oprukkend Water'. Foto 5561 vs02 14 juli 2021 Reiger Copyright

https://www.destentor.nl/noordoostpolder/tong-van-lucifer-eist-leven~aaffb0b6

 



De 'Tong van Lucifer' (1993) van kunstenaar Ruud van de Wint (22 juni 1942 Den Helder - 30 mei 2006 ebenda) op de Knardijk bij Lelystad langs de A6. De 'Tong van Lucifer', "De Duivel die de Hemel aflikt", volgens Statenlid Sjaak Simonse (SGP), is geknakt door storm maar houdt stand en staat nog steeds. Het beeld gaat nu, medio 2021, opnieuw gerestaureerd worden, en daarna weer teruggeplaatst op de Knardijk.

Hoe de verslaggeefster van Omroep Flevoland Sjaak Simonse, SGP-voorman, alles aandraagt en voorzegt, zij had wel zijn secretaresse kunnen zijn:

YouTube/Omroep Flevoland/Sjaak Simonse (SGP)

 

 

De 'Doorstroming' van kunstenaar en beeldhouwer Cyril Lixenberg voor de Protestants Christelijke Basisschool 'De Branding' in Swifterbant. Hier zien we heel mooi, dat Cyril Lixenberg zuiver in het platte vlak werkt. Hier is hij duidelijk in 'Flatland', hier is hij 'Flatlander'. Het is een totaal plat beeld, afgezien van de voet. De derde dimensie is in dit beeld niet aanwezig, anders dan in de dikte van de plaat, of de dikte van zijn papier. De stalen plaat is 20 [mm] dik. Het originele beeld was gemaakt uit een dunnere plaat. Het lijkt alsof Cyril Lixenberg zich nog moet gaan bevrijden uit het platte vlak. Dit werk stamt uit 1994, Cyril Lixenberg heeft dan nog 21 jaren te gaan. Eigenlijk is hij hier nog graficus en is hij in zijn 'zeefdrukkerij' bezig. Dit gaat nog een hele klus worden. Foto 5552 vs02 14 juli 2021 Reiger Copyright

 

 

'Doorstroming', beeld van de 'Drontense' kunstenaar Cyril Lixenberg. Het beeld is gesneden uit een plaat staal, dikte 20 [mm]. Foto 5553 vs04 14 juli 2021 Reiger Copyright

 

 

Handtekening Cyril Lixenberg O.A. aan de voet van het beeld de 'Doorstroming'. Het beeld is voorzien van een poedercoating? Echter de roest breekt er al doorheen. Na verloop van tijd staat hier waarschijnlijk ook een bruine sculptuur. Foto 5551 vs03 14 juli 2021 Reiger Copyright

 

 

'Oprukkend Water' van beeldend kunstenaar Cyril Lixenberg (Londen 5 july 1932 - Amsterdam 10 january 2015). Niet alleen komt het water hier in Swifterbant naar een van de laagste punten van Nederland gestroomd en 'stroomt' het uiteindelijk natuurlijk 'dóór' naar zee. Het beeld van Cyril Lixenberg laat ook zien dat het water omhoog komt. 'Doorstroming' omhoog? Het beeld laat zien dat het water stijgt, en de hele Flevopolder hier vol loopt en uiteindelijk wordt teruggegeven aan de natuur. De kerktorens zullen nog een tijdlang boven water uitsteken, maar dan ook uiteindelijk ten prooi vallen aan de golven. De zeespiegel gaat stijgen, Frans Timmermans, de grote tuinkabouter met zijn biomassacentrales, gaat ons niet meer redden, en het wordt hier vanzelf weer Zuiderzee met 'bramzijgertjes'. Eigenlijk is het 'Oprukkend Water' (of de 'Doorstroming') van Cyril Lixenberg een heel angstaanjagend, bijna apocalyptisch beeld of kunstwerk. Het beeld 'Oprukkend Water' ('Doorstroming') van Cyril Lixenberg staat hier in Swifterbant als een omen en voorspelt een komende overstroming, een komende watersnoodramp. Als de dijken breken zijn wij hier met zijn allen reddeloos verloren, de wegen slibben in no time dicht (files), de Uittocht stagneert, en we komen de polder niet meer uit. Talloze lichamen en kadavers zullen drijven er in de nieuwe zee. Het wonen onder water is ook het tarten van het lot. En dat het goed fout kan gaan bewijzen de hoge waterstanden van de rivieren en evacuaties van februari 1995, maar ook eind 1993 was het raak, en nu zomer 2021 de watersnoodramp in Limburg, maar ook in een héél groot gedeelte van Duitsland en België, water dat allemaal hier, naar 'Neder'-land toe komt. Zouden we niet liever zien, dat het Bestuur van de Gemeente Dronten dit beeld uit ons dorp verwijderd en naar de schroothoop brengt, naar de 'grondstoffenbult' van wethouder Roelof Siepel ermee?! Of maken we van de 'Doorstroming' gewoon de 'Overstroming' van Cyril Lixenberg. Foto 5563 vs04 16 juli 2021 Reiger Copyright

 

Water dat omhoog stroomt
is natuurlijk heel eigenaardig. De enige mogelijkheid waarop water omhoog stroomt is door verdamping. Maar bedoelt Cyril Lixenberg dat hier? Dan zouden de langgerekte sleuven/gaten in het beeld de dampbellen zijn in kokend water die omhoog gaan? Dan is echt het einde der tijden nabij! Zijn beeld heeft meer van een rivier die omhoog gaat. En rivieren gaan niet omhoog! Was de kunstenaar in de war toen hij zijn beeld de naam 'Doorstroming' gaf? Of misschien had Lixenberg wat te diep in zijn glaasje gekeken, dat gebeurt hier ook in de Gemeente Dronten. Of gebruikte Cyril andere geestverruimende middelen misschien? En zag Lixenberg dingen die wij, 'normale mensen' niet zien, 'wij' "normale hardwerkende Nederlanders van de VVD", met "normale" kinderen.

 

Het water 'gulpt' omhoog
bij dit beeld van Cyril Lixenberg. Even denken we nog dat dat niet kan. In het Zuid-Limburgse Gulpen kwam het water omhoog, de riviertjes de Geul en de Gulp overstroomden, en veranderden in een woeste stortvloed, juli 2021. Even later was Valkenburg aan de beurt. In Duitsland en België waren de overstromingen nog vele malen erger, en meer dan 218 mensen kwamen om bij deze natuurramp. Gulp en gulpen (infinitief), stromen die plotseling te voorschijn komen of over iets worden uitgestort, er kwamen ineens gulpen ('golven') water, en het beeld dat Cyril Lixenberg geschapen heeft, de 'Overstroming', het 'Oprukkend Water', hier in Swifterbant, komt steeds duidelijker ons voor ogen te staan. De Roggebotsluis verdwijnt, de IJssel heeft een bypass gekregen en de dijken van Oost Flevoland aldaar worden op dit moment versterkt en verhoogd. Het water kan ons, de Gouw Drontenland, van meerdere kanten aanvallen, vanuit het noorden en vanuit het zuiden. Het is allemaal berekend op eens in de zoveel jaar?


 

'Oprukkend Water' (Doorstroming') by Cyril Lixenberg (1932-2015). Direct hebben wij al weer een boekenlegger. Eerder is het een bidprentje, dat ons dagelijks herinnert aan onze nietigheid, en dat onze levens morgen voorbij kunnen zijn. Wij bidden voor de slachtoffers die gevallen zijn in het stroomgebied van de Maas en de Rijn en hun nabestaanden, en realiseren ons dat wij nog veel lager wonen, werken, en bidden, vrijdag 16 juli 2021. Foto 5563 vs04.4 16 juli 2021 Reiger Copyright

 

 

"Expostie Cyril Lixenberg"
Wij denken dat de Gemeente Dronten de € 15.000,- die zij nu op de plank heeft liggen voor een  Tentoonstelling gewijd aan 'haar' beeldhouwer Cyril Lixenberg beter over kan maken naar de slachtoffers van de overstromingen in het zuiden van het land nu 17 juli 2021. Het past niet, dat deze Gemeente Dronten meewerkt aan een decadente tentoonstelling over deze Cyril Lixenberg. Een ieder die van plan is geld te geven voor deze "Expositie" zou zijn geld dan ook beter overmaken naar diegenen die nu 'overstroomt' zijn. De Gemeente Dronten staat vol met werk van Cyril Lixenberg, deze gemeente is bijna 'overstroomt' met werk van Cyril Lixenberg. Vreemd dat een Gemeente Dronten zoveel kunst van één kunstenaar heeft aangekocht. Overal in de Drontense dorpen staan kunstwerken van deze kunstenmaker. Waarom moest het Bestuur van de Gemeente Dronten zoveel werk van één kunstenaar aankopen? Waarom heeft de Gemeente Dronten zoveel geld uitgegeven aan het werk van één "roestkunstenmaker"? Hier hoef je niet ook nog eens een extra "Expositie Cyril Lixenberg" voor te gaan houden. De kinderen van Cyril Lixenberg, dochter Dana en zoon Onno, kunnen gewoon naar Dronten komen en papa's kunst komen bekijken en desnoods fotograferen. Maar om nu deze kinderen ook nog weer een platform erbij te geven, dat zij mee kunnen liften met hun papa, in een tijd van overstromingen, in een tijd van een Corona-pandemie, en in een tijd dat heel veel ouders en kinderen door de KinderToeslagenAffaire getroffen zijn, in een tijd dat de Groningers nog steeds zitten te wachten op de versteviging van hun huizen én schadeloosstelling na véle vele jaren, is het schandalig dat er geld naar een decadente "Expositie Cyril Lixenberg" gaat, terwijl de Drontense dorpen vol staan met zijn kunstwerken. Dronten is een grote "Cyril Lixenberg Tentoonstelling". Nog meer "Lixenberg Expositie" is belachelijk en 'Geld over de Balk Gooierij'.


Ondertussen is Mark Rutte al weer in het rampgebied van de 'Overstroming' en de 'Doorstroming' in Limburg, vertelt voor de camera's hoe verschrikkelijk hij het allemaal vindt, en doet al weer volgende toezeggingen aan de getroffenen, nou, dat wil zeggen vooral aan ondernemers. Een terrasje waar ie gezeten heeft bijvoorbeeld. We weten inmiddels wat zijn toezeggingen waard zijn!


Let wel, de Gemeente Dronten kapt lukraak in haar bomenbestand, als mensen overlast van bomen hebben dan worden inwoners van de Gemeente Dronten genegeerd en geschoffeerd. Het Bestuur van de Gemeente Dronten "bagatelliseert" de overlast die wij ondervinden van de platanen, voor, neven, en achter onze woningen, en de bomen worden heilig verklaard. Ondertussen halen we bomen uit het buitenland om op te stoken in onze "klimaatneutrale" 'Biomassacentrales'. En Dronten is de Gemeente die graag plastic bloembakken uitdeelt aan bewoners om aan de lantaarnpalen voor hun woningen op te hangen. Hun eigen tuinen hebben de bewoners dikwijls compleet leeg gehaald en voorzien van bestrating, en om deze bewoners nu tegemoet te komen deelt het Bestuur van de Gemeente Dronten plastic bloembakken voor aan lantaarnpalen uit, zodat bewoners nog een tuintje voor hun deur hebben. Het bestraten van tuinen is een van de oorzaken van de huidige water problemen. De plastic bloembakken zijn een affront in de tijd dat deze Gemeente Dronten haar burgers opdracht geeft het afval nog beter te gaan scheiden, en de plastic soep in de oceanen alleen nog maar groter wordt. Dit gebeurt als er 'SchijnHeiligen' in het Bestuur van de Gemeente Dronten, zowel in het College als in de Raad, zitten.

 

Foto 5558 knvs03 Plastic bloembakken aan De Kruisboog te Swifterbant uitgedeeld door de het Bestuur van de Gemeente Dronten aan inwoners om op te hangen aan de lantaarnpalen voor hun woningen, om de "buurt" op te fleuren. De mensen hebben dikwijls hun hele tuin bestraat. Om hen toch nog een beetje 'tuingevoel' te geven deelt de Gemeente Dronten aan de arme sloebers deze plastic bakken uit. Dan hebben zij toch nog een tuintje voor de deur. Het zijn net de kralen en spiegeltjes die ons land vroeger aan inboorlingen gaf in vreemde landen, toen wij nog verre kusten bevoeren om ons geloof op te dringen aan anderen, hen te onderdrukken, en hun landen uit te buiten inclusief henzelf. Op de Gouden Koets zijn deze taferelen tot uitdrukking gebracht, sinds kort weer helemaal opgefrist, voorzien van nieuw goud, en nu weer te bewonderen. De Gouden Koets wordt op dit moment in een museum verheerlijkt. Per slot is het ons culturele erfgoed. Het Bestuur van de Gemeente Dronten paait met de plastic bloembakken het plebs (het gewone volk), en verkoopt zichzelf graag als goede mensen, van de ChristenUnie, en van het Thomas Evangelie. Wat zien wij in de bloembak? Het is een beetje dorre troep met bijkruiden (vroeger heette dit "onkruid") en van bloemen is geen sprake. Een smerige spleet scheidt de twee plastic helften. Het Bestuur van de Gemeente Dronten bevestigt en werkt graag mee aan het het beeld dat zij van haar burgers, het plebs, heeft: 'Hier moeten  armoezaaiers wonen, dat kan niet anders'. Foto 14 juli 2021 08:17:06 uur (44,8kB 393x612) Reiger Copyright 

 


Foto 5556 knvs04 Plastic bloembakken aan Langs de Bogen te Swifterbant uitgedeeld door het Bestuur van de Gemeente Dronten aan inwoners om op te hangen aan de lantaarnpalen voor hun woningen, om de "buurt" een beetje op te fleuren. De mensen hebben hun hele tuin bestraat. Om hen toch nog een beetje 'tuingevoel' te geven deelt de Gemeente Dronten aan de arme stakkers deze plastic bakken uit. Dan hebben zij toch nog een tuintje voor de deur. Wat zien wij in de bloembak? Het is een beetje dorre troep, van bloemen is geen sprake, en er hangt dood gras uit de bak vanwege de grote droogte door de 'climate change'. Het Bestuur van de Gemeente Dronten werkt graag mee de 'plastic soep' nog erger te maken, ondanks alle mooie praatjes die ons op de mouw worden gespeld. We zien de spleet tussen de twee plastic helften. Wethouder Roelof Siepel horen wij al weer direct beginnen over 'grondstoffen', dan kan ie er weer nieuwe bakjes en "troep" (rotzooi) van maken. De arme mensen in deze 'achterstandsbuurten' van de Gemeente Dronten zouden nu van hun weinige centjes bij de plaatselijke Deen potgrond en leuke plantjes moeten kopen. Zij kunnen hun geld echter wel beter gebruiken. Het is een zaadje, dat toevallig aankomt waaien, of een vogel die overheen de lantaarnpaalbak vliegt, en juist op dat moment zijn faeces laat vallen met daarin de zaadjes die het beestje gegeten heeft, maar die zijn maagdarmkanaal hebben overleefd. Wij denken dat de Gemeente Dronten door het uitdelen van deze lantaarnpaal-planten-bakken meewerkt aan de verpaupering van deze 'buurten' (des te eerder kunnen deze 'buurten' tegen de vlakte om plaats te maken voor nieuwbouw), de Gemeente Dronten de plastic soep alleen nog maar nog groter maakt, en inwoners aanmoedigt hun tuinen te ontdoen van groen en deze te bestraten. Ons werd al gevraagd door de Gemeente Dronten of wij al overwogen een appartementje in Drontendorp te kopen.Foto14 juli 2021 08:16:00 uur (62,3kB 833x595) Reiger Copyright

 

"Stik in je enquêtes"
Omdat mensen niet meer meedoen aan enquêtes, "stik in je enquêtes", en de Gemeente Dronten toch de gemeenschapszin, saamhorigheid, burgerlijkheid, en respect voor het gezag, in speciaal de achterstandsbuurten wil meten, worden nu deze plastic plantenbakjes uitgedeeld. Op deze wijze krijgt het Bestuur van de Gemeente Dronten een goed beeld van welke buurten en welke mensen 'braaf' meewerken. Wie schept op zijn oude dag op een wiebelende huishoudtrap of ladder zijn plastic lantaarnpaalbak vol met verse Deen potgrond en koopt leuke plantjes en verzorgt en bewatert het lantaarnpaal-bloembakje voor zijn woning wel, en wie niet? In de Gemeentelijke Administratie op het gerenoveerde 'Huis van de Gemeente Dronten' worden deze door de Gemeentelijke Handhavers, die in hun 'elektrieke' wagens door de buurten patrouilleren (uitkijken, spieden, verkennen) en surveilleren (toezicht houden), verzamelde data natuurlijk nauwkeurig bijgehouden. Wie meedoet krijgt straks zijn zorg, en wie niet meedoet kan er straks naar fluiten. Wie mag met Covid nog wel naar de IC, en wie mag 'fijn' thuis sterven. Wie krijgt een traplift en wie niet.

 

 

 

De Koof



Foto 5577 vs06. 'De Koof' boven en omheen de ingang van het gerenoveerde 'Stadsehuis' van de Gemeente Dronten. Rechts gaat deze nog verder en is er zelfs een brievenbus ingelast. In de 'koof' zien we spotjes ingebouwd, deze zorgen voor een leuke sfeerverlichting juist voor de glaspartij van de ingang. Deze hele koof is bekleed met bruine roestige CorTen stalen 3 mm dikke platen. Het staat 'rood' van de roest heette het vroeger bij ons. Het moet het geheel een ruig en stoer uiterlijk geven. Het hoort bij 'Meerpalen' en 'De Polderpioniers', het heeft iets primitiefs, van vergane schepen en wrakken, van schroot. Bij de Gemeente Dronten is het roestige materiaal zeg maar de huisstijl geworden. Cyril Lixenberg is er mee begonnen en heeft de lijn uitgezet. Misschien dat de roestige Streetlife CorTen stalen boombakken met meerstammige berkjes nu weer terug kunnen op het Meerpaalplein voor een passend geheel.
Foto 20 juli 2021 18:32:07 uur (65,9kB 833x460) Reiger Copyright

 

Het is verschrikkelijk, dit is gewoon vréselijk
Foto 5575 knvs04. Roestige CorTen stalen gevelbeplating 3 mm dik op de 'koof' omheen de ingang van het 'Huis van de Gemeente Dronten'. Hier zien we een overlapping van twee platen. De omgezette hoek (zetwerk) zorgt voor de stijfheid van de plaat, anders hadden we nu een 'zwabberende' plaat gehad. Deze omzetting heet het "Cyril Lixenberg effect". Cyril verlaat zijn vlakte. Wij zijn niet zo kapot van uitstekende delen bij gevelbeplating. Deze foto is genomen op ongeveer 1,5 m boven straatniveau rondom de ingang. Je moet er niet aan denken, wat er gebeurt, als je hier valt en je met je hoofd tegen deze uitstekende rand komt. Of rennende kinderen die tegen deze uitstaande rand botsen. Leuk voor de architect, maar niet voor de gebruiker. Wie is hier eigenlijke de architect van de verbouwing? Of is het misschien de bedoeling: "Waag het niet hier in de buurt te komen", moet het afschrikwekkend zijn, liever hebben wij dat u ons niet bezoekt en met rust (roest) laat. Foto 20 juli 2021 18:30:40 uur (79,0kB 833x555) Reiger Copyright

 


Foto 5576 knvs03. Roestige CorTen stalen gevelbeplating met een dikte van 3 mm op de 'koof' omheen de ingang van het 'Huis van de Gemeente Dronten'. Hier zien we de hoekverbinding van twee platen aan de linkerkant van de entree. De omgezette hoek (zetwerk) zorgt voor de stijfheid van de plaat, anders hadden we nu een 'zwabber'-plaat gehad. Deze omzetting heet het "Cyril Lixenberg effect". Cyril verlaat de vlakte. Wij zijn niet zo kapot van uitstekende delen bij gevelbeplating. Deze foto is genomen op ongeveer 1,5 m boven straatniveau rondom de ingang. Je moet er niet aan denken wat er gebeurt als je hier valt en je met je hoofd tegen deze uitstaande rand komt. Of rennende kinderen die tegen deze uitstaande rand botsen. Leuk voor de architect, maar niet voor de gebruiker. Of is het misschien de bedoeling: "Waag het niet hier in de buurt te komen", moet het afschrikwekkend zijn, liever hebben wij dat u ons niet bezoekt en met rust (roest) laat. € 25.000.000,- en dan schroot tegen de gevel. Foto 20 juli 2021 18:30:50 uur (52,7kB 833x556) Reiger Copyright

 

Het staat hier 'rood van de roest'

Foto 5589 knvs03. Hier zien we de hoek aan de rechterkant waar de koof weer naar beneden gaat. Hier beneden vinden we zo dadelijk de brievenbus. Ook hier druipt het van de roest. Het is te hopen dat de horizontale naad niet lekt, want dan hebben we allemaal water achter de plaat. Maar misschien mag dit wel? Links boven de koof zien we, dat regenwater met roest wel mooi kan afdruipen op bezoekers die in en uit gaan. Je witte trouwjurk of je goede pak is er meteen aan. Foto 25 juli 2021 15:55:27 uur (64,3kB 832x555) Reiger Copyright

 


Foto 5585 vs05. 'Brievenbus Gesloten' in 'De Koof' omheen de ingang van het gerenoveerde 'Huis van de Gemeente Dronten'. Hier kunt u uw brief aan het College van Burgemeester en Wethouders van de Gemeente Dronten door de gleuf schuiven. Voorzichtig, anders is uw brief al bruin van de roest voor ie binnen is. Het is een heel 'vuurwerk' geweest om deze klep voor de brievengleuf gelast te krijgen. Voor € 25.000.000,- heb je dan ook wat. Zou er nog garantie zitten op dit geval? Het ding is te vies om aan te raken. Het ziet er eigenlijk niet uit. De roest druipt eraf, zullen we maar zeggen. "post" en "de zeven meerpalen" (het logo van de Gemeente Dronten) zijn in de plaat 'uitgesneden'. En achter de 3 mm dikke stalen plaat is een witte plaat gemonteerd (Perspex wit?). Regenwater kan hier achter de CorTen stalen plaat komen nu? We zien geen kit, rubber, of iets, maar misschien mag dit wel, als de post maar niet nat wordt in de bak hierachter. Deze klep voor de brievenopening heeft meer iets van een schrootklep. Eigenlijk is het een Cyril Lixenberg brievenbus klep. De burgemeester, Jean Paul van Gebben tot Dronten, is er mee in zijn nopjes, hij kan niet wachten op te beginnen met de bouw van het Nieuwe Stadhuis, zijn Gemeente gaat immers verdubbelen, er komen minstens 20.000 woningen of meer bij, als het aan hem ligt. "Weg met die ouwe zooi en al dat roest", móet ie denken, en bedoelt daarmee het huidige juist gerenoveerde 'Stadsehuis'. Al die extra taken die zijn Gemeente Dronten erbij krijgt, dit 'Huis van de Gemeente Dronten' is veel te klein, er is zelfs geen plek om de Gemeentelijke Kunst op te slaan, zoals de ets van zijn (Jean Paul) eigen 'Drontense' kunstenares mevrouw Else van Luin, de ets die nu als "vod" bij het oud papier gaat, de recycling in bij Roelof Siepel. Foto 25 juli 2021 15:53:02 uur (66,9kB 833x556) Reiger Copyright

 


Foto 5588 vs05. 'Brievenbus Open' in 'De Koof' omheen de ingang van het gerenoveerde 'Huis van de Gemeente Dronten'. Hier kunt u uw brief aan het College van Burgemeester en Wethouders van de Gemeente Dronten door de gleuf schuiven. Erfgoed Flevoland: "Cyril Lixenberg maakte bij elk monumentaal kunstobject een tegenhanger". En hier is het 'tegenbeeld': 'Brievenbus Open'. De klep voor de brievenopening is hier een soort van afdak geworden boven de brievengleuf. De gleuf staat altijd open, de klep voor de brievengleuf zit vastgeroest, het is een soort van: "Papier hier". Het logo van de Gemeente Dronten, 'de zeven meerpalen' en 'post' zijn in de 3 mm dikke CorTen stalen plaat 'uitgesneden'. En achter de plaat is een witte plaat gemonteerd (Perspex wit?). Regenwater kan hier achter de CorTen stalen plaat komen nu? We zien geen kit, rubber, of iets, maar misschien mag dit wel, als de post maar niet nat wordt in de bak hierachter? Deze klep voor de brievenopening heeft meer iets van een schrootklep. De klep heeft ook enorme afmetingen, dit is niet de maat die PostNL voorschrijft. Eerder heb je de idee, dat je hier voor een Middeleeuwse burcht staat, een soort van ophaalbrug, maar dan op de Efteling. Foto 25 juli 2021 15:54:51 uur (61,7kB 833x556) Reiger Copyright

 

 

Foto 5590 vs04 Hier zien we dat 'De Koof', die bekleed is met 3 mm dikke roestige CorTen stalen platen, eigenlijk als een los element voor de oude ingang van het Gemeentehuis is geplaatst. Een soort van los 'Voorzetstuk'. Het heeft iets van een legertent, maar dan bruin. We zien de prachtige tekening op de plaat en het geheel past mooi bij de verticale dakpannen van de voorgevel en de bestrating van gebakken klinkers. Foto 25 juli 2021 15:55:53 uur (38,5kB 430x626) Reiger Copyright

 

 

Mevrouw Ineke van Amersfoort

Onwillekeurig denken wij terug aan mevrouw Ineke van Amersfoort uit het plaatsje Den Helder. Zij liet haar huis aan de buitenkant fris lente appeltjes groen schilderen. Zij had zich laten inspireren door de natuur. Echter vervelende buren kwamen in opstand, en stapten af op de Burgemeester van het dorp. De strijd is gevoerd tot aan de Raad van State, die het uiteindelijke oordeel velde dat het huis overschilderd moest worden. Zo niet dan zou de Gemeente Den Helder dit op kosten van mevrouw Ineke van Amersfoort gaan doen. Curieus is dat anderen in het dorp hun woningen in allerlei kleuren geschilderd hadden of hebben, maar dat hier niemand over viel, alleen het frisse groen van mevrouw Ineke van Amersfoort moest eraan. Kleinzielig tot aan de Raad van State toe?

Zo niet in de Gemeente Dronten, daar kan je zelfs roest op je gevel monteren, geen haan die er naar of om kraait. Overigens mogen er in de Gemeente Dronten weer geen hanen gehouden worden in de woon-'buurten'. Geen asociaal hanengekraai in de Gemeente Dronten! Anders komen de Gemeentelijke Handhavers in luxe 'elektrieke' auto's aangereden om deze dieren persoonlijk de nek om te draaien in het openbaar, zodat anderen ook maar niet op het idee komen een haan er op na te gaan houden. De gedode haan wordt op het Meerpaalplein aan de Meerpaal aldaar, de schandpaal, opgehangen en gedurende twee weken 'ten toon' gesteld.

Mevrouw Ineke van Amersfoort wijst aan, links donkerblauw of antraciet mag, daarnaast steenrood mag, de boter gele kleur mag, maar rechts haar fris groene appeltjes kleur mag niet. Gemeentelijk voorschrift in deze wijk is: 'pastelkleuren'! Donkerblauw of antraciet, en steenrood zijn zeker geen 'pastel' te noemen. De rechter beslist het appeltjes groen van mevrouw Ineke van Amersfoort mag niet. Wij spreken in dit geval van een zielige rechter, "pathetic" zou mijn Engelse schoonbroer Paul William zeggen (miserably inadequate, of very low standard).

 

Foto 5279 vs02 Mevrouw Ineke van Amersfoort heeft zich laten inspireren door de natuur, hier een korstmos prachtig geel van kleur op een houten plank. Foto 22 september 2020 15:06:40 uur (60,9kB 453x285) Reiger Copyright

 

Het schitterende geel of licht groen op de stede van mevrouw Ineke van Amersfoort in de Boatex-wijk (botenwijk) in Den Helder.

 

'Het gele huis', olieverfschilderij, van Wim (Willem Anthonie) Oepts (Amsterdam 22 december 1904 - Parijs 22 maart 1988), kunstenaar, schilder, colorist, en autodidact. (painting shared on the internet with all of us). Wim Oepts schildert de mooiste gelen en dit is misschien wel zijn beste werk. En mevrouw Ineke van Amersfoort is niet de enige die haar huis geel schildert en van deze kleur houdt. Wij menen het appelgroengeel van Ineke terug te vinden in het groen-geel in het werk van Willem Anthonie Oepts.

 

 

 

'Het gele huis' van mevrouw Ineke van Amerfoort

Mevrouw Ineke van Amersfoort (83) kijkt vanuit haar zolderraam overheen de troosteloze en miserabele 'buurt' en gemeente waarin zij woont. Antraciet en wit zijn hier de hoofdkleuren. Er heerst hier een beetje zwartgallige doodsstemming in deze 'buurt', alsof hier allemaal begrafenisondernemers (lijkbezorgers) wonen. Deze hele wijk knapt alleen al op, doordat mevrouw Ineke van Amersfoort haar huis in deze prachtige kleur geel heeft geschilderd.

 

 


"Maak van uw Uitvaart een onvergetelijke dag", Reiger Lijkbezorging

 

 

Als we bij Google gaan zoeken waar mevrouw Ineke van Amersfoort in haar gele huis woont, vinden wij het al gauw op de luchtfoto, het staat er zelfs gewoon bij: 'Het appeltjes-groene huis'. Haar stede is te vinden aan de Pluto 20, in Den Helder natuurlijk. Google heeft het opgenomen op de kaart/foto, het huis van mevrouw Ineke van Amersfoort is een bezienswaardigheid geworden, een attractie. Honderdduizenden mensen gaan een bezoek brengen aan deze 'buurt' om haar huis en vooral haar geel te komen bewonderen. Het gaat hier een héél kleurrijke wijk worden. De Regenboogbuurt in Almere zal erbij vervagen. De woningen met antraciet en wit en steenrood kelderen in prijs, en de mensen die hier een woning gaan kopen en komen wonen, gaan hun woningen schilderen in de meest fantastische kleuren. Eerst hebben zij natuurlijk hun kleuren overlegd en besproken met kleurenvrouw Ineke van Amersfoort. Voor de meest kleurrijke uitvaarten en lijkkisten moet men voortaan naar de Boatex-wijk in Den Helder. Den Helder wordt de kleurenhoofdstad van de wereld. Zelfs de fregatten, onderzeeboten, en wat al niet meer krijgen de meest fantastische kleuren, de kleuren spatten af van deze schepen, de vijand durft niet meer in de buurt te komen, en trekt zich angstig terug in verre havens, dit hebben zij nog nooit gezien, het is oogverblindend, hun wapensystemen raken ervan in de war en hun raketten maken rechtsomkeer en vallen de eigen schepen aan.

 

 


Vincent van Gogh - Vergeet niet en bezie het geel van de sterren

 

Het doet ons groot verdriet, dat mevrouw Ineke van Amersfoort haar stede aan de Pluto 20 in Den Helder moet overschilderen, vanwege de kleinzieligheid in haar dorp en bij de rechtsprekende macht. Zij had het mooiste geel voor haar woning uitgezocht.

 

 

'Cirkantela' by Cyril Lixenberg te Biddinghuizen


Het 'ingestorte', ondeugdelijke, en levensgevaarlijke werk 'Cirkantela' van Cyril Lixenberg aan de Baan in Biddinghuizen. Het werk van Cyril Lixenberg valt uit elkaar, het desintegreert, het wordt teruggegeven aan de natuur, of de natuur neemt het terug. "Bij inspectie bleek een deel van de verbindingen doorgeroest", meldde de Gemeente in DeDrontenaar. De vier delen zitten om een as in het midden, en zijn in principe te verdraaien om deze as. Het bovenste scharnier is compleet afgebroken, lijkt het. Wij denken, dat indien je de stalen plaat zou hebben gedemonteerd bij de inspectie, je hem nog niet zo gammel tegen het beeld plaats, maar gewoon plat neerlegt op de grond in verband met de veiligheid. Dus wat is hier precies gebeurd? De Gemeentelijk Officier van Dienst van de Inspectie op de Veiligheid van de Kunstwerken heeft hier wel steken laten vallen en zaken over het hoofd gezien? Gelukkig zijn er geen kinderen of ouderen onder de zware stalen plaat terechtgekomen, zoals gebeurd is bij de restauratie van het kunstwerk de 'Tong van Lucifer' van Ruud van de Wint bij Lelystad, de restaurateur is toen dodelijk verongelukt, hij werd geplet onder de zware tong toen deze uit de takels viel. In dat geval is het meteen afgelopen met Cyril Lixenberg in Dronten. De Gemeente Dronten heeft minimaal twee Officieren van Dienst van de Inspectie op de Veligheid van de Kunstwerken nodig voor het geval er een in slaap sukkelt? Ondergetekende heeft jaren geleden al de Gemeente Dronten gewaarschuwd bij een beeld van Cyril Lixenberg waar de moeren ontbraken, en het beeld stond te wiebelen. Er zijn nieuwe moeren gekomen en deze zijn verdwenen onder een laag beton. "Veiligheid voor alles", dacht de Officier van toen. Foto ©Maarten Heijenk, DeDrontenaar woensdag 3 juni 2020 Cultuur

dedrontenaar/cultuur/opnieuw een hek om kunstwerk in biddinghuizen vanwege de veiligheid

 


Foto 5599 knvs03. 'Cirkantela' van beeldend kunstenaar Cyril Lixenberg (Londen 5 july 1932 - Amsterdam 10 january 2015), neven de Baan in Biddinghuizen. Hoe krijg je het voor elkaar de rode afvalbak vlak achter dit kunstwerk te plaatsen? Vanuit welke richting je ook naar het beeld kijkt steeds is die rode afvalbak in beeld, of je ziet de rotonde met de hele santekraam aan bewegwijzering. Er is weinig passie en interesse bij de Gemeente Dronten bij de plaatsing van de beelden. Het gras is hier juist gemaaid, maar tegelijkertijd is het een bende geworden. Overal liggen hopen gemaaid gras, het ziet er heel slordig en onverzorgd uit. Men doet maar wat. Maait mijnheer Jouke de Jong, Hoofd Groen van de Gemeente Dronten, thuis ook zo zijn gras? Of heeft ie z'n tuin ook helemaal bestraat? Met een lantaarnpaalbloembakje voor zijn deur? Foto 28 juli 2021 16:51:09 uur (75,2kB 833x554)
Reiger Copyright

 


Foto 5598 knvs03. 'Cirkantela' van beeldend kunstenaar Cyril Lixenberg (Londen 5 july 1932 - Amsterdam 10 january 2015), neven de Baan in Biddinghuizen. De 'Cirkantela' is de tegenhanger van de 'Vierkantela' in Emmeloord. De afvalbak verdwijnt hier precies achter het beeld (enige hoekpositie zonder zicht op deze rode bak). De vier delen zitten om een as in het midden, en zijn in principe te verdraaien, ware het niet dat de poten vastgeschroefd zijn op vier afzonderlijke betonblokken. Deze betonblokken zijn te verplaatsen, zodat het beeld een andere vorm kan krijgen. Het beeld is uit één plaat staal gesneden, dikte 10 [mm]. De stalen plaat meet 3 [m] x 3 [m]. Wij vragen ons af of dit beeld bestand is tegen een zware storm. De platen wiebelen. Probeert u zelf maar als u langs dit beeld gaat. Eenvoudig kunt met de hand de platen doen bewegen. Gelukkig nemen de winden hier in de polder wel af en worden stormen minder krachtig door al die enorme windmolens die hier verrijzen en die zich zullen vermenigvuldigen. Een nieuwe Klimaatverandering (Ein neuer Klimawandel, A New Climate Change) komt eraan: 'De Grote Stilte' ('Die große Stille', 'The Great Silence') als de winden zijn gaan liggen. Foto 28 juli 2021 16:50:20 uur (68,1kB 833x553)
Reiger Copyright

 

Reiger, over de Kunsten, én speciaal de Hedendaagse Geschiedschrijving
van en in de Gouw Drontenland

 

 

Reiger hedendaagse Geschiedschrijving van de Gouw Drontenland. Terwijl we om ons heen kijken zien we de geschiedenis ontstaan, we staan aan de bron van deze grote rivier. Direct voor ons ligt de toekomst, een fractie van een seconde geleden is de geschiedenis reeds begonnen. Een uitdrukking is ook: "De Geschiedenis herhaalt zich".

 

 



Ing. Reiger
(hsch) Kloosterman, over kunst en historie van de Gouw Drontenland
De Kruisboog 16
8255 GC  Swifterbant

 


Mijn naam is Reiger

 

Terug naar onze hoofdpagina die we hebben ingericht voor de Gemeente Dronten

www.deregentegenhouden.nl/Dronten.htm
(Klik hier)

 

 

 


 

Dré en Gertra, 'Het Verdriet van Dronten' voorheen 'De Polderpioniers'.
 De man wijst naar, wat zij al weet.

Gertra (uit te spreken als "Kèrtra", zoals Gertrude als "Kèrtroed") 'Het Verdriet van Dronten' als Boekenlegger ook verkrijgbaar bij de plaatselijke boekhandels Bruna, Voster, Pirmera, Odd Fellows, én Boekenvoordeel (De Kiel 13-15), e.a.

Steun de plaatselijke boekhandel

 

 

Twee nieuwe boekenleggers

Skelet van de Swifterbant mens. Dit is weer eens wat anders dan Dré en Gertra (uit te spreken als "Kèrtra"), 'De Polderpioniers', van beeldhouwer Kees Jansen, die in deze omdijkte leeggepompte polders aan de slag mochten.

 

'Het Verdriet van Dronten' (type 1 - rouw)

 

'De Vóór Polderpionier' (type 2 - feest)


Deze twee boekenleggers met daarop het skelet van de Swifterbant mens, de eerste echte
 'Vóór Polderpionier', zijn uitsluitend en gratis verkrijgbaar op het
'Huis van de Gemeente Dronten'

Nu toch ook verkrijgbaar bij de plaatselijke boekhandels Bruna, Voster, Primera,
 Odd Fellows, én Boekenvoordeel
(De Kiel 13-15), e.a.

Steun de plaatselijke boekhandel

 

Pionieren zonder polder
De Swifterbant mens was pas een échte pionier. Die kwam niet in een drooggelegde polder. Nee, de Swifterbant mens was overgeleverd aan de grillen van de natuur en het water. Die moest pionieren zonder polder, en zich maar zien te redden met gezin en familie. Zijn kennis van de natuur maakte dat hij het hier kon overleven.

 

 


Skelet van 'De Vóór Polderpionier'

Privé-opgraving door Reiger Geschiedschrijving van de Gouw Drontenland, nabij de
 Klokbekertocht te Swifterbant

 

Op een gebakken polderkleiplaatje
De 'Vóór Polderpionier' wordt ook 3D geprint en op een gebakken polderkleiplaatje als relatiegeschenk door de Gemeente Dronten in een van binnen met prachtig donkergroen fluweel bekleed kistje, u aangeboden, ter herinnering aan het 'fijne' gesprek dat u had op het 'Huis van de Gemeente Dronten', voor op uw bureau.